چکیده:
هدف اساسی پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی سه روش حساسیت زدایی منظم، ایمن سازی روانی و ترکیبی از هر دو روش در کاهش اضطراب امتحان، افزایش عملکرد تحصیلی و خودکارآمدی در دانشجویان پسر مبتلا به اضطراب امتحان بود. جامعه آماری این پژوهش، تمامی دانشجویان پسر دانشگاه آزاد واحد دهدشت در سال تحصیلی 90-1389بودند که در پیش آزمون نمره بالا گرفتند و دارای اضطراب امتحان بودند. از آنجایی که مجموع دانشجویان پسر در این برهه زمانی 3000 نفر بودند، بر اساس جدول کرجسی و مورگان (1970) حجم نمونه مورد بررسی 341 نفر بود که به روش تصادفی ساده انتخاب شدند و از میان آنان 80 نفر، که مطابق پرسشنامه اضطراب امتحان اشپیلبرگر مبتلا به اضطراب امتحان بودند، در سه گروه آزمایشی و یک گروه گواه گمارده شدند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش عبارت بود از پرسشنامه اضطراب امتحان اشپیلبرگر (1980)، پرسشنامه خودکارآمدی شرر و همکاران(1982) و معدل دانشجویان که به عنوان عملکرد تحصیلی در نظر گرفته شد. نتایج حاصل از تحلیل واریانس چند متغیره داده ها نشان داد که هر سه روش آموزشی در کاهش اضطراب امتحان (0001/0 < P ، 269/6= F )، افزایش عملکرد تحصیلی(001/0 < ،P 374/6= F ) و خودکارآمدی(019/0 < p ، 536/3= F ) دانشجویان موثر بوده اند. همچنین، نتایج حاکی از این بود که روش درمانی حساسیت زدایی منظم و ایمن سازی روانی به تنهایی از روش ترکیبی اثر بخشی کمتری داشته اند.
خلاصه ماشینی:
"بررسی و کاوش درمتون روانشناسی نشان میدهد که پژوهش در{o(1)- yteixna loohcs o} {o(2)- yteixna tset o} {o(3)- ollerasssap o} {o(4)- nosaraS o} {o(5)- regrebliepS o} {o(6)- rebiS o} {o(7)- lacigolonemonehp o} {o(8)- noyrT o} &%00110RSOG001G% خصوص این موضوع،بهطور جدی توسط مندلر{o1o}وساراسون(1952)شروع شده است.
با این وصف،دو{o(1)- ppaS o} {o(2)- lessuR&knileM o} {o(3)- sworruB&nosnhoJ o} {o(4)- revraS o} {o(5)- rekasyL&sivaD o} {o(6)- needoD o} {o(7)- leinaD o} {o(8)- yparehT laroivaheB evitingoC o} {o(9)- euqinhceT modeerf lanoitomE o} {o(10)- tnemevoM eyE morf devireD dirbyH citsilohW lanoitomE dna gnissecorpeR dna noitazitineseD seuqinhcet modeerf o} جلسهدرمانی TFE و EEHW به اندازه 5 جلسه TBC در کاهش اضطراب امتحان مؤثر بود.
لذا با توجه به تمهیدات مورد اشاره،هدف اساسی پژوهشی حاضر بررسی مقایسهای اثربخشی سه روش آموزش حساسیتزدایی منظم،ایمنسازی در مقابل استرس مایکن بام و ترکیبی ازهر دو روش بر اضطراب امتحان،پیشرفت تحصیلیو خودکارآمدی دانشجویان پسر دانشگاه آزاد اسلامیواحد دهدشت بوده است.
بحث و نتیجهگیری بررسی دقیق نتایج به دست آمده از پژوهشحاضر و مشاهدۀ تفاوت معنادار در کاهش میزاناضطراب امتحان و افزایش عملکرد تحصیلی وخودکارآمدی دانشجویان پسر گروههای آزمایشینسبت به گواه و همچنین،برخی گروههای آزمایشینسبت به برخی گروههای آزمایشی دیگر پس ازآموزشهای سهگانه موردنظر به عنوان یک برنامهمداخلهای،نشاندهندۀ این است که این راهبردهابر اضطراب امتحان مؤثر بودهاند.
باوجوداین،معنادار بودن تفاوت بین نتایج گروهآزمایشی ترکیبی از هردو روش نسبت به دو گروهدیگر(حساسیتزدایی منظم و ایمنسازی روانی)گویای این است که در درمان مؤثر اضطراب بودو پاسخهای جدیدی را جایگزین آن کرد،بایدمهارتهای مقابلهای،توانایی درک صحیحموقعیتها و افکار ناخواسته منفی را نیز به افرادآموزش داد.
H. D,muabnehcieM fo tnemtaert rof ledom lautpecnoc drawoT dna hcraeser rof snoitacilpmI:yteixna tset eht,)dE(nosaras."