چکیده:
این مطالعه با هدف تعیین تاثیر برخی از شاخص های حروف چینی، مانند فاصله بین خطوط، اندازه فونت، و شکل فونت بر یادآوری محتوای درسی الکترونیک و سرعت خواندن انجام شد. در این مطالعه 70 نفر از دانشجویان به صورت تصادفی به دو گروه مساوی تقسیم شدند. در آزمایش 1، گروهی، یک فصل از یک کتاب الکترونیک را با فاصله بین خطوط 1.5و گروه دیگر همان محتوای را با فاصله بین خطوط 2 از روی صفحه نمایشگر مطالعه کردند. زمان خواندن ثبت شد و پیش و پس آزمون هایی از دانشجویان گرفته شد. آزمایش2 نیز مانند آزمایش 1 صورت گرفت؛ با این تفاوت که دو گروه فصل دیگری را با فونت تاهومای فارسی 10 و 12 مطالعه کردند. آزمایش3 نیز به همین روش با فونت تاهومای فارسی (بدون دندانه) و با فونت تایمز نیورومن فارسی (دندانه دار) تکرار شد. نتایج نشان می دهد که میانگین نمره ها و سرعت خواندن در سه آزمایش تفاوت معنی داری نداشت . طراحان متون الکترونیک می توانند شاخص های حروف چینی ذکر شده را در محدوده ذکر شده تغییر داده، اثر مخربی بر یادآوری محتوای درسی و سرعت خواندن مشاهده نکنند.
خلاصه ماشینی:
"این یافته با یافتههای تحقیق وان اورچلد و هیلی در سال 2005 همخوانی دارد که در آن تغییر فاصله بین خطوط از 1x به 3x اثری بر میزان درک مطلب نگذاشته است، اما باعث افزایش سرعت خواندن شده است.
این یافته با یافتههای قبلی برنارد و همکاران (2002)، چن و چی (2005) که در آنها کوچکی فونت اثری بر یادگیری نگذاشته است، همخوانی دارد، اما در مطالعاتی هم دیده شده است که افزایش میزان پیمایش در اثر استفاده از فونتهای بزرگتر، اثر منفی بر یادگیری گذاشته است، اما این اثر بیشتر در نمایشگرهای کوچک مشهود بوده است (سانچز و گولسبی 2010؛ سانچز و وایلی 1 2009) نتایج این تحقیق نشان میدهد که بازیابی اطلاعات برای فونت تایمز نیورومن فارسی 12 (دندانه دار) بهتر از تاهومای فارسی 10 (بدون دندانه) است؛ اگرچه این اختلاف از نظر آماری معنیدار نیست (05/0 = و 057/0= P).
5 به 2 تغییر داده، یا اندازه فونت تاهومای فارسی را در محدوده 10 و 12 تغییر دهند و اثر مخربی بر یادآوری محتوای درسی الکترونیک و سرعت خواندن مشاهده نکنند، اما در انتخاب شکل حرف باید دقت بیشتری نمایند، زیرا اثر مخرب فونت بدون دندانه بر یادآوری محتوا در این مطالعه تا اندازهای مشاهده شده است.
International Journal of Instructional Technology & Distance Learning, 3(3): Retrived Nov 26, 2006 from http://itdl."