Skip to main content
فهرست مقالات

نظام آموزشی و رفتارسازی فرهنگی

نویسنده: ؛

بهار و تابستان 1384 - شماره 13 و 14 (33 صفحه - از 231 تا 263)

کلیدواژه ها : آموزش ،فرهنگ ،آموزش پرورشمند ،آموزش زندگی‌ساز ،تعلیم و تربیت ،آموزش کاربردی ،عقلانیت‌

کلید واژه های ماشینی : نظامهای آموزشی ،آموزش و پرورش ،تعلیم و تربیت ،جامعه دینی به آموزش ،آموزش فرهنگ دینی ،فرهنگ دینی ،هدف آموزش ،دینی ،پرورش و مسئله فرهنگ ،بررسی شیوه‌های برتر آموزش ،آموزش و فرهنگ ،امر آموزش و پرورش ،مسئله آموزش ،نقش نظام‌های آموزشی ،نهادهای آموزشی ،مورد عقلانیت ،مسئله فرهنگ ،عقلانیت دینی ،آموزش و تحول جامعه ،هدف غایی آموزش ،امر آموزش ،برتر آموزش ،تکوین فرهنگ ،سیستم آموزشی ،حل مسئله ،زمینه‌های عقلانیت ،سازمان جامعه ،مورد عنایت ،متن آموزشی ،تحولات اجتماعی

چیزی که«پائولوفرر»مطرح می‌کند؛بلکه طرح تازه‌ای برگرفته از تجارب‌ حوزه‌های علمیه را که می‌تواند سازگاری کاملی با پیشرفت‌ها نیز داشته باشد، بیان می‌دارد. نویسنده در این نوشتار درصدد پاسخگویی به سه مسئله مهم در ارتباط با آموزش و فرهنگ‌سازی براساس آن است و در مقدمه نیز به آن اشاره شده‌ است؛سپس بحث خود را در سه بخش پی می‌گیرد: در بخش نخست؛به کلیات و امور عامه پیرامون آموزش و فرهنگ‌ می‌پردازد و مسائلی همچون:هدف آموزش؛دولت و آموزش؛نیاز جامعه دینی‌ به آموزش فرهنگ دینی؛فرهنگ‌سازی در گرو چگونگی آموزش؛نقش‌ نظام‌های آموزشی در تکوین فرهنگ عمومی؛آموزش،پرورش و مسئله‌ فرهنگ؛آموزش یا پرورش،و بررسی شیوه‌های برتر آموزش و ارائه طرحی‌ ابتکاری در این مورد؛با عنوان«تعلیم و تربیت زندگی‌ساز»بحث می‌کند؛ سپس به طرح یک سؤال اساسی در مورد عقلانیت در نهادهای آموزشی‌ می‌پردازد و سعی می‌کند به آن پاسخ دهد،و در این ارتباط به زمینه‌های‌ عقلانیت اشاره می‌کند.آنگاه بعنوان دلیل طرح این سؤال مسئله آموزش و تحول جامعه را به میان می‌کشد تا آشکار شود که آیا گزینه‌های موردنظر در آموزش‌های ما مورد عنایت واقع شده است یا خیر؟ در بخش دوم؛از چالشهای پیش روی آموزش که بعنوان مانعی بر سر راه‌ قرار دارد،سخن به میان می‌آورد و به چند مسئله اشاره می‌کند. سرانجام در بخش سوم؛به ارائه راهبرد می‌پردازد و آموزش کاربردی را بهترین نمونه آزموده و تضمین شده قلمداد می‌نماید،که بنابراین،نه عینا همان‌

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.