چکیده:
با رقابتی و پیچیده تر شدن تجارت در سطح بین الملل، لزوم توجه مدیران به استراتژی های ورود به بازارهای جهانی به عنوان یک مزیت رقابتی برای شرکت ها مطرح شده است؛ ضمن آنکه اندازه گیری عملکرد، نقشی کلیدی در موفقیت سازمان ها ایفا می نماید. یکی از مدل های اندازه گیری عملکرد، کارت امتیازی متوازن است (BSC) که دارای مزایای زیادی نسبت به سایر روش های مشابه است. در این تحقیق، از تکنیک های متفاوت تعیین درجه ارجحیت مولفه ها نسبت به یکدیگر، شامل روش فرآیند تحلیل سلسله مراتبی (AHP)، بردار ویژه و روش SMART استفاده شده و عملکرد استراتژی های ورود به بازارهای خارجی شرکت ایران خودرو در طی سال های 88 و 89 با استفاده از کارت امتیازی متوازن ارزیابی شده است. یافته ها نشان می دهد منظرهای کارت امتیازی متوازن به ترتیب درجه موفقیت شامل نوآوری و توسعه 62% ، مشتری 52% ، فرآیندهای کسب وکار 47% و مالی 24% است.
خلاصه ماشینی:
"مجله علمی-پژوهشی تحقیقات بازاریابی نوین سال اول،شماره دوم،تابستان 1390 تاریخ دریافت:90/5/17 تاریخ پذیرش:90/7/12 صص:61-78 شناسایی و رتبهبندی شاخصهای ارزیابی عملکرد در ورود به بازارهای خارجی(مطالعه موردی:ایران خودرو) اسماعیل ملک اخلاق{o*o}{o1o}،سید محمد نوعپسند{o2o}،خدیجه جمالی{o3o} {o(1)-استادیار گروه مدیریت دانشگاه گیلانo} {o(2)-استادیار گروه مدیریت دانشگاه گیلانo} {o(3)-دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مدیریت صنعتی دانشگاه گیلانo} چکیده {IBبا رقابتی و پیچیدهتر شدن تجارت در سطح بینالملل،لزوم توجه مدیران به استراتژیهای ورود به بازارهای جهانی به عنوان یک مزیت رقابتی برای شرکتها مطرح شده است؛ضمن آنکه اندازهگیری عملکرد،نقش کلیدی در موفقیت سازمانها ایفا مینماید.
در این تحقیق،از تکنیکهای متفاوت تعیین درجه ارجحیت مولفههای نسبت به یکدیگر،شامل روش فرآیند تحلیل سلسله مراتبی( PHA )،بردار ویژه و روش TRAMS استفاده شده و عملکرد استراتژیهای ورود به بازارهای خارجی شرکت ایران خودرو درطی سالهای 88 و 89 با استفاده از کارت امتیازی متوازن ارزیابی شده است.
با توجه به نتایج کارت امتیازی متوازن،مشاهده میگردد کوشش شرکت ایران خودرو در سالهای اولیه ورود به بازارهای خارجی برای شناخته شدن برند این شرکت تا حدودی موفقیتآمیز بوده است و به منظور موفقیت در استراتژی جدید؛یعنی صادرات اقتصادی باید در زمینههای کیفیت محصولات،خدمات فروش و پس از فروش،عملکرد نمایندگیهای فروش و خدمات پس از فروش،چابکسازی زنجیره تامین و تولید خودرو ارزان قیمت،یا به عبارتی شاخص تنوع پورتفولیوی محصولات A و B (بخش ارزان قیمت B ) برنامهریزی اصلاحی داشته باشد."