Skip to main content
فهرست مقالات

کاوشی در حکم فقهی صابئان - بخش اول

سخنران:

(12 صفحه - از 3 تا 14)

کلید واژه های ماشینی : جزیه، مجوسیان، صابئان، یهودیان، کتاب، حکم فقهی صابئان، الکتاب، سخن، اهل کتاب، آیین، روایات، شیخ مفید، اهل الکتاب، فقیهان اهل سنت، الجزیه، خداوند، سنت، تورات و انجیل، مراد، اجماع، پیامبر ( ص )، الجزیه الی غیر، کتاب آسمانی، کتاب مجوس غیر از کتاب، شمار اهل کتاب، دیدگاه، سنت پیامبر ( ص )، اهل سنت در مورد صابئان، غیر اهل کتاب، یهودیان و مسیحیان

خلاصه ماشینی: "» ما در وجوب جزیه، از گروههای یاد شده [مسیحیان، یهودیان، زردشتیان] پا فراتر نمی‌نهیم زیرا سنت پیامبر(ص) در گرفتن جزیه، فقط در مورد ایشان است و ما در احکام فقهی که از پیامبر درباره آنان وارد شده، به توقیف: [پاسداشت مرز موضوعات] فرمان داریم. در این مساله، فقیهان ما اجماع ندارند زیرا اول آن که ابن جنید با دیدگاههای یاد شده، مخالف است و در تحقق اجماع، رای او دخالت دارد و ثانیا: فتوای دانشوران در نگرفتن جزیه از صابئان، برخاسته از موضوع‌شناسی ایشان درباره صابئین است - این که آنان، در زمره اهل کتاب نیستند و در کلام شیخ مفید، قمی، طبرسی تا صاحب جواهر با این برداشت آشنا شدید - و چنین موردی، با «اجماع حجت‌» که از حکم الهی درباره موضوع مشخص و معلوم حکایت می‌کند، فاصله‌ای بس دراز دارد. بنا بر این، «الکتاب‌» در آیه‌ی جزیه، فراگیرتر از تورات و انجیل است و گواهی بر تقیید به آن دو، وجود ندارد بلکه شاید بتوان گفت که محدود به آن دو نیست زیرا به اجماع امت اسلامی و نیز روایاتیکه مجوس را دارای کتاب معرفی می‌کند، واژه‌ی «الکتاب‌»، کتاب مجوسیان را هم فرا می‌گیرد. از این رو، چرا «الکتاب‌» در آیه‌ی جزیه به همین معنا نباشد؟ چه دلیلی بر آنست که «الکتاب‌» در آیه‌ی جزیه در معنای اخص [مسیحیان، یهودیان و مجوسیان] به کار رفته است؟ شاهد بر تعمیم معنای «الکتاب‌» در آیه‌ی جزیه، روایت واسطی است: «قال: سئل ابوعبدالله «علیه السلام‌» عن المجوس اکان لهم نبی؟ فقال: نعم، اما بلغک کتاب رسول الله(ص) الی اهل مکه: اسلموا والا نابذتکم بحرب."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.