Skip to main content
فهرست مقالات

علم اصول، ابزار یاهدف؟

مصاحبه شونده:

(16 صفحه - از 102 تا 117)

خلاصه ماشینی:

"اما آنچه را که دلیل عقلی می‌نامند نیز به تنهایی و در ذات خود منبع استنباط حکم شرع نیست، بلکه در این احکام به اصطلاح عقلی هم، می‌بایست‌حکم خود را به یکی از دو منبع اصلی یعنی کتاب و سنت مستند کنیم و همانگونه که گفته شد در این دو منبع نیز مجال ابداع و دگرگونی وجود ندارد؟ مشکل، مشکل علم اصول است، علم اصول نه کتاب است و نه سنت، فقط وسیله‌ای است برای تنظیم اندیشه و از این نظر با علم منطق پیوند دارد. برای کامل کردن روش موجود، باید نگرشی به وجود بیاید که روایت را در متن سنت وارسی کند و دریابد، آیا این روایت برای بیان یک حکم شرعی آمده است‌یا برای تدبیر یکی از شئون زندگی؟ آیا روایت فقط حکم واقعه مشخصی را بیان کرده، یا حکمی فراگیر است و از اطلاق ازمانی و احوالی برخوردار است؟ در تحول و تکامل فقه نیز چاره‌ای نیست جز این که درهایی که همچنان به روی فقه جامعه و امت بسته مانده است، گشوده شود، نود درصد فقهی که اکنون موجود است، فقه فردی است. - در تکمیل پرسش پیشین می‌پرسیم: از بررسی مقایسه‌ای علم اصول به خوبی روشن می‌شود که در مورد مسائل عمده اصولی که به نظر می‌رسد در اصول شیعه و اهل سنت با هم متعارض باشند مانند قیاس، عقل و استحسان، توافق وجود دارد و اختلاف میان دو گروه در حقیقت بر سر تعیین حدود دایره عمل این مسایل است، نه بر سر اصل صلاحیت عملی آنها."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.