Skip to main content
فهرست مقالات

میراث ماندگار فقیهان: نگاهی به کتاب نفیس جواهر الکلام

نویسنده:

(10 صفحه - از 166 تا 175)

کلید واژه های ماشینی : جواهر، کتاب، فقه، ولایت، روایات، کتاب نفیس جواهر الکلام، عدالت، دیدگاه، تقلید، حکم، دیدگاه صاحب جواهر، نقل، دیدگاه مجتهد غیر افضل، سخن، سوگند، جایز، فقیهان شیعه، دیدگاههای مجتهد افضل، امام ( ع، ظاهر، دیدگاه ملکه بودن عدالت، اختلاف، مساله اختلاف وارثان، دیدگاهها در کتاب جواهر، عدالت انسان در دیدگاه صاحب، مجتهد مطلق غیر افضل، مجتهد غیر، مساله عدالت در فقه، اصل، دیدگاه مجتهد مطلق غیر

خلاصه ماشینی: "5. تقلید، مرجعیت، قضاء و گماردن مجتهد غیراعلم را برای داوری، جایز می‌داند و بر این سخن پای می‌فشارد: «التحقیق عندنا جواز تقدیم المفضول مع وجود الفاضل من غیر فرق بین العلم بالخلاف و عدمه. » ج‌40/44 نتیجه معتبر بودن حکم مجتهد غیرافضل در موارد جزئی و خاص آن است که در احکام کلی نیز حجت باشد و سخن او در احکام کلی نیز همان حق، قسط و عدل و ما انزل الله است، بنابراین در تقلید نیز می‌توان به او مراجعه کرد. در بحث از جایز بودن کشتن یا زخم زدن به منظور امر به معروف و نهی از منکر، که بیشتر یا همه فقیهان آن را تنها برای امام معصوم(ع) روا می‌دانند چنین می‌گوید: «نعم فی جوازه لنائب الغیبة ... » ج‌40/18 بلکه می‌توان گفت ظاهر آن است که نصب فقیهان گسترده و درباره همه چیز است، به گونه‌ای که همه آنچه برای امام(ع) بوده برای او نیز ثابت است، چنانکه سخن امام(ع): من او را حاکم قرار داده‌ام، می‌رساند که او دارای ولایت در قضاء و چیزهای دیگری که به ولایتها مربوط می‌شود، است. » ج‌21/163 در روزگار غیبت اختیار زمینها و اموال همگانی به دست فقیه ولی امر است، چنانکه گروهی از فقیهان چون مرحوم محقق کرکی و شهید ثانی و دیگران، آشکارا گفته‌اند و قاعده‌های شرع نیز همین را اقتضا می‌کند. مرحوم صاحب جواهر در بررسی ماهیت عدالت، بحث دامنه‌دار و پرفراز و نشیبی را نگاشته که چکیده‌ای از آن را می‌بینیم: نخست برای این مطلب که عدالت، نه حسن ظاهر [=شایستگی و استواری در رفتار] است و نه ملکه [=خوی پایدار]، بلکه آشکار نبودن فسق و پلیدی شخص است، چند دلیل می‌آورد: 1."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.