Skip to main content
فهرست مقالات

قلمرو قاعده درء(2)

نویسنده:

(24 صفحه - از 71 تا 94)

کلید واژه های ماشینی : تعزیر ،شبهه ،حد ،زن ،روایت ،امام ،جاری ،شراب ،امام صادق ( ع ) ،ازدواج ،جهل ،آمیزش ،حکم ،حرمت ،دفع ،حد زنا ،حرام ،دون الحد ،عبدالله ( ع ) ،دفع حد به شبهه ،عمل موجب حد و تعزیر ،فقال ،حد جاری ،حد تعزیر ،شبهات حکمیه ،حد زنا جاری ،مدعی ،شبهات حکمی ،حرمت ازدواج در عده ،امام ( ع

خلاصه ماشینی:

"8. «عن الحلبی عن أبی عبدالله(ع)، قال: لو أن رجلا دخل فی الاسلام و أقر به ثم شرب الخمر و زنی و أکل الربا و لم یتبین له شی‌ء من الحلال و الحرام لم أقم علیه الحد إذا کان جاهلا إلا أن تقوم علیه البینة أنه قرأ السورة التی فیها الزنا و الخمر و أکل الربا و إذا جهل ذلک اعلمته و أخبرته فإن رکبه بعد ذلک جلدته و أقمت علیه الحد»46 امام صادق(ع) فرمود: هرگاه شخصی مسلمان شود و به اسلام اقرار کند و پس از آن، شراب بنوشد، زنا کند و رباخواری کند، در صورتی که جاهل باشد و حلال و حرام برای او تبیین نشده باشد، بر او حد اقامه نمی‌کنم؛ مگر اینکه بینه علیه او شهادت دهند که سوره‌ای را که در آن، حکم زنا، شراب و ربا آمده، خوانده است. صاحب جواهر می‌گوید: محل بحث، این است که آنچه برای آن در شریعت حدی تعیین نشده [موارد تعزیر] آیا تحت عنوان حد که موضوع بسیاری از احکام است ـ مانند دفع حد به شبهه، نبودن قسم در حد، نبودن کفالت در حد، اختیار عفو از سوی امام در حدی که به اقرار نه با بینه ثابت شده باشد، نبودن شفاعت در حد ـ داخل می‌شود یا نه؟ ممکن است بگوییم داخل می‌شود، به سبب اطلاق حد بر مطلق مجازات در بسیاری از روایات؛ مانند روایت «إن الله جعل لکل شی‌ء حدا و لمن جاوز الحد حدا» و ممکن است بگوییم داخل نمی‌شود؛ چنان که از ظاهر کلمات اصحاب در این بحث و در مورد کسی که اعتراف کند به حدی و آن را تبیین نکند، بر می‌آید."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.