چکیده:
حوزه و روحانیت رسالت ویژه ای در قبال هدایت جامعه و هنجارسنجی و هنجارآفرینی اجتماعی و نظارت بر کارکرد دینی نهادهای جامعه ی دینی دارد و بر همین اساس باید با اتخاذ روش های روزامد و کاربردی و مجهز شدن به ابزارها و ساختارهای منطبق و ملائم با هر عصر، ارتباط خود با نهادهای اجتماعی را پویا و اثربخش نگه داشته و برایند هنجارهای اجتماعی را به سمت تعالی و کمال سوق دهد. اگر به مشترکات تعاریف جامعه شناسان از نهاد اجتماعی توجه شود. در جامعه ی دینی نهادهای آموزشی، فرهنگی و مردمی از دانشگاه گرفته تا آموزش و پرورش و صدا و سیما و مطبوعات و سایر رسانه ها، همچنین پایگاه های مذهبی، مساجد و تکایا را شامل می شود. روحانیت به عنوان هادیان و مبلغان و مروجان هنجارهای دینی و معین کننده ی مرزهای خطا و صواب در عرصه های مختلف عمل جمعی در جامعه ی دینی با همه ی موارد پیش گفته در ارتباط هستند. در این مقاله جهت تعیین بحث به شناخت نقش روحانیت در هدایت نهادهای اجتماعی، سه حوزه¬ی نهادی ذیل در دستور کار قرار داده شده است:
1 ) نهادهای آموزشی؛
2 ) رسانه ها؛
3 ) پایگاه های مذهبی.
در هر یک از سه حوزه ی نهادی فوق نظام تربیتی ذیل دنبال شده است:
1 ) معرفی آن حوزه ی نهادی؛
2 ) شناخت شوون روحانیت در آن حوزه و ذکر بایدها؛
3 ) بررسی آسیب های موجود در رابطه ی روحانیت و حوزه ی نهادی مورد بررسی.
خلاصه ماشینی:
"لذا حوزه و روحانیت براساس رسالت ویژهایکه در قبال هدایت جامعه و هنجارسنجی و هنجارآفرینی اجتماعی و نظارت برکارکرد دینی نهادهای جامعهی دینی دارد با اتخاذ روشهای روزامد و کاربردیو مجهز شدن به ابزارها و ساختارهای منطبق و ملائم با هرعصر ارتباط خود بانهادهای اجتماعی را پویا و اثربخش نگه داشته و برایند هنجارهای اجتماعی را {IBشناخت نقش روحانیت در هدایت نهادهای اجتماعی،سه حوزهی نهادی ذیلدر دستور کار قرار داده شده است: 1)نهادهای آموزشی؛ 2)رسانهها؛ 3)پایگاههای مذهبی.
گواه سخن فوق نکاتی است که نه نفر از اعضای جامعهی مدرسین حوزهیعلمیهی قم،در محضر رهبر انقلاب،حضرت آیت الله خامنهای(مد ظله)ارائه نمودند(پایگاه اطلاعرسانی رهبری،1389/8/1)که محورهای اصلی آن موارد ذیل رادربر میگیرد: 1)مسائل فرهنگی و لزوم رعایت بیش از پیش شؤونات و ارزشهایاسلامی در جامعه؛ 2)توجه بیشتر به فرهنگ انقلاب اسلامی و کلام امام قدس سره در اظهار نظرهایبرخی افراد؛ 3)لزوم تدوین مبانی علمی ولایت فقیه،بهویژه مباحث امام قدس سره برایتدریس در حوزهها؛ 4)ضرورت مقابله با عرفانهای کاذب و فرقههای انحرافی و پاسخگوییمستدل و علمی به شبهات مطرح شده؛ 5)اهمیت برنامههای صدا و سیما در فرهنگسازی جامعه و تأثیر آن برجهتگیری فکری جوانان و خانوادهها؛ 6)تدوین پاسخهای عمیق علمی و فکری برخاسته از کتاب و سنت بهمباحث علوم انسانی؛ 7)حضور جدیتر حوزه در صحنهی بین المللی؛ 8)احیای نظام تدریس و تدرس همگانی در حوزه."