Skip to main content
فهرست مقالات

شرط اذن امام در احیای زمین های موات

نویسنده:

(31 صفحه - از 3 تا 33)

کلید واژه های ماشینی : اذن، احیا، زمین، زمین‌های موات، اذن امام در احیای زمین، روایت، احیای زمین‌های موات، اذن امام ( ع )، زمان حضور و غیبت امام، امام ( ع، زمان غیبت، ملکیت، انفال، کتاب إحیاء الموات، غیبت امام ( ع )، تصرف، شرایط اذن امام، فقیه، احیا کننده، احیای زمین‌های موات و استفاده، احیای زمینهای موات مشروط، مالک، شیعیان، حکم، کتاب، حق، زمان غیبت امام، خدا، دلالت، شرط

در این مسأله که آیا احیای زمینهای موات مشروط به اجازه امام معصوم(ع) است یا خیر میان فقها اختلاف وجود دارد. در این میان قول به شرط بودن اذن در زمان حضور و غیبت امام(ع) به جهت تطابق با قواعد و روایات رجحان دارد. اما برخی احادیث معتبر گویای این هستند که امامان(ع) اذن عامی برای احیای زمین‌های موات و استفاده از انفال تا زمان ظهور حضرت مهدی(ع) صادر نموده‌اند. البته حکومت صالح در زمان غیبت به مقتضای نیابت از امام(ع) می‌تواند این اذن عام را در جهت مصلحت مسلمانان مشروط به مقرراتی کند.

خلاصه ماشینی: "یکی از بزرگان معاصر در این باره می‌گوید: انفال هر چند برای شیعیان یا مسلمانان حلال شده و آنها می‌توانند زمین‌ها را احیا کنند، ولی این مسئله در زمانی است که اذن گرفتن از حاکم صالح برای آنان ممکن نباشد یا از ناحیه حکومت شایسته و بر حق، محدودیت و منعی صادر نشده باشد و گرنه تخلف از مقررات حکومتی در مورد اموال عمومی بر آنان جایز نیست؛ و بالاخره باید گفت: تحلیل، جواز تصرف و احیا همه درچهارچوب موازین حکومت صالح، محدودیت دارند و اگر چنین حکومتی مردم را از تصرف منع کند مردم حق تصرف ندارند بلکه باید از سوی حکومت ـ ولو به صورت عام ـ اجازه داشته باشند. به عبارت دیگرما از پذیرفتن وسعت ولایت پیامبر(ص) و امام معصوم(ع) نسبت به زمان‌های بعدی ابایی نداریم و امکان دارد حکم ولایی همیشگی از سوی آنان صادر شده باشد و نمونه هایی مانند «لاضرر و لاضرار» نیز ـ بنابر بعضی احتمالات ـ دارد، اما این ادعا نیازمند دلیل حالی یا مقامی قوی است که بر دوام و استمرار حکم دلالت داشته باشد و اگر چنین دلیلی وجود نداشته باشد ظاهر حکم ولایی است این است که به زمان حاکم محدود باشد؛ زیرا مقتضیات زمان‌ها غالبا مختلف است و در صورت شک در تعمیم حکم و استمرار آن باید به قدر متیقن اکتفا کرد لیکن به نظر می‌رسد اطلاق روایات احیا و اخبار تحلیل در افاده استمرار اذن ائمه(ع) در تمامی زمان‌ها تا قیام حضرت قائم(ع) کافی است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.