چکیده:
هدف: هدف از این پژوهش بررسی نگرش دانشجویان دانشگاه های آزاد اسلامی استان چهارمحال و بختیاری نسبت به درس تاریخ تحلیلی صدر اسلام است. روش: روش تحقیق اسنادی و پیمایش و ابزار جمع آوری داده ها، پرسشنامه است. جامعه ی آماری این پژوهش، کلیه دانشجویان مقاطع مختلف تحصیلی دانشگاه های آزاد اسلامی استان (9696 نفر) می باشند . تعداد نمونه 365 نفر از دانشجویان (زن و مرد) شاغل به تحصیل انتخاب شدند. روش نمونه گیری نیز طبقه ای متناسب با حجم می باشد. یافته ها: یافته های حاصل از این تحقیق نشان می دهد که گروه قابل توجهی از دانشجویان (42/7 درصد نگرش بالا و 15/3 درصد نگرش متوسط به بالا) به درس تاریخ اسلام داشته اند. در بین نگرش دانشجویان بر مبنای متغییر هایی چون جنسیت، شاخه ها و رشته های مختلف تحصیلی ، مقطع تحصیلی ، محل تحصیل و نوع شغل ، نسبت به درس تاریخ اسلام تفاوت وجود دارد. نتیجه گیری: نتایج حاصل از این پژوهش نشان می دهد که از دیدگاه دانشجویان بین نوع نگرش آنان به درس تاریخ تحلیلی صدر اسلام و میزان توجه مسئولین فرهنگی دانشگاهها و برنامه های آنان در ارتباط با تحولات تاریخ اسلام، برنامه های صدا و سیما، شبکه های ماهواره ای ، مطالب نشریات و محتوای سایت های اینترنتی، شکل ظاهری، حجم و محتوای کتاب درسی، ویژگی های اخلاقی، توانایی علمی و حرفه ای استادان و مدرسان تاریخ اسلام و نیز مطالعه این درس وعلاقه مندی آنان به اسلام ایران و نیز تقویت حس اتحاد و همبستگی با مسلمانان و هویت ملی و اسلامی آنان رابطه وجود دارد
Aim: The author of the research aims to study the attitudes of students to islamic history course at islamic azad university of shahrekord placed in chaharmahal bakhtiyari province.
Method: The method was survey. questionnaire are used for data collection procedure. Statistical population in this research consists of the students of islamic azad university of shahrekord and borujen (n=9696). 365 (men and women) were selected through stratified sampling studying art، science، foreign language، agriculture and veterinary.
Results: The results of the study show that 7.42% of students are in a high attitude and 15% are in a moderate attitude toward Islam History Course. According to the results of this study، there is a close relationship between students' attitude to Islam History Course and the following items: attention of managers in cultural affairs and their programs related to Islamic history revolutions، TV and radio programs، satellite networks، publications and Web site contents، form، size and content of the textbooks، moral characters، skills and academic ability of teachers and lecturers in Islamic history، study of this course and rate of interest in Islam and Iran and sense of unity and solidarity with Muslims and their Islamic and national identity
Conclusion: There are some differences in attitudes based on variables such as gender، fields of study، educational degrees، place of education and occupation.