Skip to main content
فهرست مقالات

تجزیه و تحلیل رابطه دانشگاه بازار کار و اشتغال در ژاپن

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : آموزش عالی، ژاپن، دانش، بازار کار، کارکنان، نظام آموزش عالی، نظام استخدام مادام‌العمر، اشتغال، دانش‌آموختگان دانشگاهها و مؤسسه‌های آموزش، مؤسسه‌های آموزش عالی

خلاصه ماشینی:

"شرکت‌های بزرگ و معتبر برآنند که نیروی‌ کار مورد نیازشان را از میان دانش‌آموختگاتن بهترین‌ دانشگاهها انتخاب کنند و از این رو،تأثیر چشمگیری بر رقابت در بازار کار دارند و آن را به سوی تأکید بر شرکت و نه شغل،سوق می‌دهند؛ بنابراین،دانش‌آموزان موفق می‌دانند که تلاش‌ برای ورود به دانشگاه معتبر در واقع کوشش برای‌ آسان شدن شرایط استخدام در شرکتی بزرگ و معتبر است و این یعنی تضمین شغل و زندگی‌ آینده؛بنابراین،به رغم گسترش داشگاهها و مؤسسه‌های آموزش عالی،رقابت داوطلبان ورود به دانشگاههای مشهور،بسیار است:زیرا ورود به‌ دانشگاه معتبر،امکان ورود به شرکت بزرگتر را آسان می‌کند و در مورد دانشگاههایی چون توکیو و کیوتو،این امکان برای داوطلبان«تضمین شده‌ است» Muta,1997Ū1994) . در دههء 1980 دگرگونی شرایط اقتصادی‌ شرکتها صنعتی موجب دگرگونی ساختاری آنها شد؛به این معنی که با افزایش توانایی مالی شرکتها و تحولات فناوری و نیز تغییرات اقتصادی و اجتماعی در سطوح ملی،منطقه‌ای و بین‌المللی، ساختار صنعت که بر محور«کارخانه و تولید کالا»می‌چرخید،برپایهء«اطلاعات و ارتباطات»و خدمات پردازش آنها استوار شد و این تحول که»آن را دورهء فراصنعتی یا پس از صنعتی‌ شدن نیز می‌نامند،پیامهای روشنی برای دانشگاهها و مؤسسه‌های آموزش عالی داشت، (Yano,1997 Abegglen and stalk,1985) از این رو،پس از سالهای 1985،با پدید آمدن نیاز شدید به‌ دانش‌آموختگان رشته‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات،بسیاری از دانشکده‌ها و گروههای علمی، آموزشی و پژوهشی تازه تأسیس در دانشگاهها و مؤسسه‌های آموزش عالی کوشیدند دوره‌های‌ آموزش فناروی اطلاعات و ارتباطات دایر کنند و حتی در نامگذاریهایشان واژه‌های کلیدی‌ «اطلاعات»،«محیط زیست»و«بین‌المللی»را به کار برند. اگر شرکت نظام استخدام‌ مادام‌العمر را بپذیرند،در استخدام کارکنان نیز بر مهارت‌های به دست آمده از روابط انسانی افراد، بعنوان سرمایهء اصلی تأکید خواهند کرد و آموزش‌های پیش از کار و هنگام کار را کاملا جدی‌ خوهند گرفت؛چنان که در دهه‌های اخیر این‌ آموزش‌ها در شرکت‌های ژاپن بسیار مورد توجه‌ بوده است و شرکت‌ها برنامه‌های متنوعی با هزینه‌های سنگین،برای آموزش کارکنان خود در سطوح گوناگون تدارک دیده‌اند Muta,1993) ."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.