Skip to main content
فهرست مقالات

معیارهایی در سنجش جهانی شدن با نگاهی به ایران

نویسنده:

(10 صفحه - از 144 تا 153)

کلید واژه های ماشینی : ارتباطات، جهانی شدن، تجارت، معیارهای، ایران، سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی، اقتصادی، تجارت بین‌المللی، تعرفه‌ها، سیاسی

خلاصه ماشینی: "معیارهای گوناگونی برای سنجش این‌ فرآیند وجود دارد که در این مقاله سه گروه از آنها یعنی:رشد سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی،رشد تجارت بین المللی و توسعهء ارتباطات دوربرد مورد بررسی قرار گرفته است. عوامل بسیار،از جمله گفتگوهای‌ دوره‌های مختلف گات و کاهش تعرفه‌های‌ جدول شمارهء 2-آمار سرمایه‌گذاریهای خارجی در ایران و چند کشور دیگر159 (ارقام به میلیون دلار) منابع:* Thomas,1997,p 163 **کازرونی،1377،(برای این گروه متوسط سالانه برای سال‌های 90-1985 محاسبه شده است) جدول شمارهء 1603 منبع:جلالی،1377،ص 357 حمل و نقل در این زمینه مؤثر بوده است. شاخص نسبت مسافرت‌های خارج از کشور به جمعیت،ظرف سال‌های 1365 تا 1375 بیش از 10 برابر رشد داشته است،همچنین‌ در سال 1365 حدود 32/0 درصد مسافرت‌های برون‌مرزی جهان مربوط به‌ ورود و خروج به ایران بوده و این رقم در سال‌ 1378 به حدود 75/0 درصد رسیده که با توجه‌ به سکونت یک درصد جمعیت جهان در ایران،می‌رساند که مسافرت‌های برون‌مرزی‌ در ایران هنوز از متوسط جهانی فاصله بسیار دارد. (سرلک، جدول شمارهء 16812 منبع:سالنامه‌های آماری کشور،سال‌های 1378-1370 جدول شمارهء 16913 منبع:سالنامه آماری سال 1378 کشور اکنون دیگر فرآیند صنعتی شدن از انحصار کشورهای پیشرفته خارج‌ شده و در واقع،دنیا به یک‌ کارخانهء جهانی تبدیل‌ گردیده و نوع تازه‌ای از تقسیم بین المللی کار پدید آمده است که براساس آن، هر کشور به عنوان بخشی از سیستم جهانی،ناگزیر است‌ هم واردکنندهء تولیدات‌ جهانی باشد و هم‌ صاردکنندهء محصولات. 1379،ص 226) جمع‌بندی و نتیجه‌گیری‌170 تحلیل آمارهای مربوط به ایران در زمینه‌ معیارهای مطرح شده برای ارزیابی اینکه کشور تا چه حد به سوی روند جهانی شدن گرایش یافته‌ است و نیز بررسی‌های تطبیقی در این مورد روشن می‌سازد که کشور ما در واقع هنوز در آغاز راه است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.