خلاصه ماشینی:
"همچنین، اکنون توانمندی کشورها براساس مناسبات اقتصادی است، اما در آینده براساس مناسبات علمی خواهد بود، با این تفاوت که در مناسبات اقتصادی، شاخصهایی برای اندازهگیری توانمندیها وجود دارد، ولی در مناسبات علمی ارائه شاخص بسیار دشوار برخی بر این باروند که جهانی شدن، اهمیت یافتن روز افزون بازار جهانی است؛ برخی نیز آن را یک واقعیت فرهنگی میدانند.
از اینرو در آینده، سیاستهای جدید تکنولوژی بر این زمینهها متمرکز خواهد بود: 1-سودمندی علم و تکنولوژی برای جامعه 2-تحقیق در منابع انسانی و توسعه آنها با هدف دستیابی به مهارتهای تخصصی لازم 3-کسب تکنولوژی، انطباق و توسعه آن 4-ترویج و اشاعه علم و تکنولوژی در جهت توسعه اجتماعی و اقتصادی جهان در آستانه انقلاب اطلاعاتی و میکروالکتریکی است:انقلابی که با شیوههای تازه بر روش زندگی و نحوه فعالیتها اثر میگذارد.
آیندهنگری در زمینه پیشرفتهای علم و فناوری و روی آوردن به پژوهش، گستره وسیعی از مطالعات مربوط به این حوزهها را در سالهای اخیر، در بسیاری از کشورها، دربرگرفته است؛ از این رو، پرسش اساسی این است که چشمانداز کاربرد فزاینده علم، فناوری و تحقیق در بلند مدت، در جهان چگونه است؟بیتردید، شناخت و بررسی علمی روند توسعه کشور در حوزهها و شاخههای گوناگون، در پیریزی و ترسیم افقهای آینده، بسیار موثر است، زیرا با توجه به دگرگونیهای پر شتاب در جهان امروز، در همه زمینهها(علوم، فناوری، اقتصاد، مدیریت و...
اما برخی ویژگیهای اساسی آموزش آینده از هم اکنون روشن است:اولا، به نظر میرسد که مؤسسههای آموزشی باید خود را برای تطابق با ضرورتهای گوناگون عصری که دوران یادگیری خواهد بود، بازسازی کنند، زیرا در سالهای آینده چالشهای بسیار رخ خواهد داد، از جمله چالشهایی که اینک به آنها اشاره میشود: -فرایند بین المللی شدن سازمان یافته باید در همه سطوح تشدید گردد و توجه ویژهای به دانشگاههای کشورهای در حال توسعه مبذول شود."