Skip to main content
فهرست مقالات

کیف نتعامل مع القرآن العظیم

نویسنده:

ISC (20 صفحه - از 186 تا 205)

کلید واژه های ماشینی : قرآن، تفسیر، تأویل، تفسیر قرآن، مفسران، علمی، آیات قرآن، فهم، اسلامی، روایات

خلاصه ماشینی:

"یک سؤال و پاسخ آن برخی می‌گویند احادیث بسیاری در مذمت تفسیر به رأی موجود است؛ عمل فقها و عالمان دینی نیز در اجتناب از تفسیر به رأی بوده است؛ پس چگونه می‌توان از تفسیر به رأی حمایت کرد؟ در پاسخ باید گفت: اگر چنین روایاتی را بپذیریم، می‌توانیم آنها را به دو شکل توجیه کنیم: اول اینکه مراد از رأی، هوای نفس است، که در این حالت، آرا و اعتقادات و مذهب فرد است که قرآن را تفسیر می‌کند و دیگر اینکه منظور از این گونه روایات، منع شروع به تفسیر بدون حصول شرایط تفسیر است که بدانها اشاره شد. 1. پیروی از متشابهات: اینک به نمونه‌هایی از آن در قرآن کریم اشاره می‌شود: ______________________________ 1 بیان فوق برای وجود آیات متشابه در قرآن، کامل نیست؛ زیرا اولا، اینکه ما بگوییم خداوند آیات متشابه را نازل کرده تا انسانها به فکر فرو روند و ثواب ببرند، چندان معقول نیست، ثانیا، علت عمده تشابه ذکر نشده که عبارت است از: القای معارفی بلند و عمیق و غیرمحسوس، به واسطه الفاظ و جملاتی که عرب برای امور محسوس و ملموس خود داشته است. ایشان در کتاب، فکر فوق را مورد ارزیابی قرار نمی‌دهند و متأسفانه عده‌ای بدون توجه، به چنین گرایشی گراییده‌اند؛ غافل از آنکه اولا، اصول کلی یک علم، تعریف خاصی دارد که با هیچ یک از اشاره‌های جزئی ذکر شده منطبق نیست و ثانیا، اگر این‌گونه اشاره‌ها را به معنای وجود علم مربوط به آن، در قرآن بدانیم باید بسیاری از کتب بشری را هم شامل همه علوم موجود در جهان قلمداد کنیم؛ زیرا مملو از چنین اشاره‌هایی هستند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.