Skip to main content
فهرست مقالات

پیوند ادب و سیاست ناصر خسرو قبادیانی

نویسنده:

(16 صفحه - از 124 تا 139)

کلید واژه های ماشینی : ناصر خسرو، ناصر خسرو قبادیانی، خرد، دین، ایرانی، ادب و سیاست ناصر خسرو، سخن، حکومت، عقل، انسان

خلاصه ماشینی:

"@عبرت از روزگار چون است کار از پس چندان حرب؟ امروز مر سکدر و دارا را غره مشو به زور و توانائی‌ کاخر ضعیفی است توانا را برنار رسیدن از چه و چند و چون‌ عار است نو رسیدهء برنا را فضل تو چیست بنگر بر ترسا؟ از سرهوس برون کن و سودا را تو مؤمنی گرفته محمد را او کافر و گرفته مسیحا را ایشان پیمبرند و رفیقانند چون دشمنی تو بیهده ترسا را؟ بشناس امام و مسجد را آنگه‌ قسیس را نکوه و چلیپا را حجت به عقل‌گوی و،مکن در دل‌ با خلق خیره جنگ و معادا را @از ظاهر به باطن‌گرای بفزای قامت خرد و فکرت‌ مفزای طول پیرهن و پهنا بویات نفس باید چون عنبر شایدت اگر جسد نبود بویا تنها،یکی سپاه بود دانا نادانت سپاه بود تنها غره مشو بدان چه همی گوید بهمان بن فلان زفلان دانا گردیده بر شنوده گوا باید ورنه همیت رنجه کند سودا گویند عالمیست خوش و خرم‌ بی‌حد و منتهاست درو نعما صحراش باغ و زیر نهفتش در بر تخت‌هاش تکیه‌گه حورا آنست بی‌زوال سرای ما والا و خوب و پر نعم و آلا وین قول را گواست درین عالم‌ تابنده همچو مشتری از جوزا زیا که خاک تیره به فروردین‌ بر رومئی نقاب کند مینا وز چوب خشک در فرو بارد دری که مشک بوی کند صحرا وین چهره‌های خوب که در نورش‌ خورشید بی‌نوا شود و شیدا دانی که نیست حاضر و نه حاصل‌ در خاک آب و آتش و باد،این‌ها بی‌شکی از بهشت همی آید این دل‌پذیر و نادره معنی‌ها وانچ او ز دور مرده کند زنده‌ بس زنده و طری بود و زیبا بس جای چون بود چو بود زنده؟ بل بر مجاز گفته شود کانجا بر گفتهء خدای زکردارش‌ چندین گواهیت بدهند آنا4 در قول او به جمله گوایایی‌ در امهات و ز آتش و در آبا چون و چرای عقل پدید آید بی‌عقل نیست چون و نه نیز ایرا ای بی‌خرد چو خر ز چرا هرگز پرسیدنت ازین نبود یارا؟ چون و چرا عدوی تو است ایرا3 چون و چرا همی کندت رسوا @آرزو و رؤیا این آرزوای خواجه اژدهائیست‌ بدخو که این بدتر اژدها نیست ایزد برهاندت از بلاهاش‌ به زین سوی من مر ترا دعا نیست من مانده به یمگان درون از آنم‌ کاندر دل من شبهت و ریا نیست آهوی محلات و آرزو را آندر دل من معدن چرا نیست ای خواجه زیا ضد پار سائیست‌ آن را که ریا هست پارسا نیست منظور از آرزو هوای نفس است،معادل آز که در ایران باستان آن را نمایندهء اهرمن می‌شناختند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.