Skip to main content
فهرست مقالات

شرایط و کارآیی تنبیه در تربیت کودک و نوجوان

نویسنده: ؛

پاييز 1383 - شماره 40 (18 صفحه - از 32 تا 49)

کلیدواژه ها : تربیت اسلامی ،رفق و مدارا ،تنبیه ،تنبیه انتقامی ،تنبیه اصلاحی و بازدارنده ،تنبیه به منظور عبرت‌آموزی دیگران

کلید واژه های ماشینی : کودک و نوجوان ،تنبیه بدنی ،تربیت کودک ،تربیت کودک و نوجوان ،تنبیه و مجازات ،تنبیه و مجازات متخلف ،عفو ،رفق ،متخلف ،بدنی ،خردسالان ،شرایط و کارآیی تنبیه ،مجازات متخلف ،جامعه‌ی بشری بر شر ،خطر رفتارهای ناستوده‌ی اخلاقی ،هدف تربیت ،خداوند ،تربیتی ،شرایط تنبیه ،تربیت اخلاقی ،مدارا با کودک ،جامعه‌ی انسانی ،عامل تربیتی ،رفتارهای ناستوده‌ی ،سازمان بخشیدن رفتار انسان ،عفو و گذشت ،رفق و ،امر تربیت ،مجازات و تنبیه ،پیامبر اسلام

انسان‌ها در دوره‌های متفاوت زندگانی در معرض ارتکاب فساد و شر و بدی قرار دارند و همواره خطر رفتارهای ناستوده‌ی اخلاقی آنها را تهدید می‌کند. در این میان، هدف تربیت این است که خیر و سعادت را در جامعه‌ی بشری بر شر و شقاوت غالب سازد. دین مبین اسلام، به منظور تنظیم و سازمان بخشیدن رفتار انسان و روابط انسانی و حتی طرز سلوک انسان با خویشتن ـ برنامه و ضوابطی رسا و بسنده و پسندیده دارد که از جمله‌ی آنها اصل «تنبیه و مجازات متخلف» است. ایضاح مفهومی تنبیه، شرایط تنبیه و گونه‌های مختلف تنبیه، از مباحثی است که در این مقاله، بدان پرداخته شده است. با توجه به مطالب مطرح شده در این مقاله به نظر می‌رسد رعایت دقیق حدود و شرایط تنبیه مطابق دستورهای دین مبین اسلام می‌تواند یکی از نیرومندترین و ضروری‌ترین ابزارهای امر تربیت و ضمانت خیر و سعادت در جامعه‌ی انسانی باشد.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.