Skip to main content
فهرست مقالات

کار آفرینی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : مؤسسات آموزش عالی، کارآفرینی، آموزش، کار آفرینی دانشگاهها و مؤسسات، دانشگاهها و مؤسسات آموزش، دانشگاهها، کار، مؤسسات آموزش عالی کارآفرین، کارآفرینی دانشگاهها و مؤسسات آموزش، دانشجویان، نظام آموزشی، مؤسسات آموزش عالی در کارآفرینی، اقتصادی، نظام آموزش عالی کشور، مؤسسات آموزش عالی کار، مؤسسات آموزش عالی کشور دست، دانش‌آموختگان، توسعه، دولت، افزایش کارآفرینی دانشگاهها و مؤسسات، جامعه، مؤسسات آموزش عالی کار آفرین، بازار کار، مؤسسات آموزش عالی کشور تلاشهایی، توسعهء کارآفرینی در دانشگاههای کشور، درسهای دانشگاهی با نیازهای جامعه، آموزش کارآفرینی، تولید، نقش دانشگاهها و مؤسسات آموزش، تربیت دانشجو و دانش‌آموختگان کارآفرین

چکیده یکی از اهداف مهم نظام آموزش عالی کشور،پرورش نیروی انسانی متخصص و مورد نیاز جامعه‌ است.گرچه دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی کشور دست به تلاشهایی در این زمینه زده‌اند،ولی‌ متأسفانه همخوانی نداشتن درسهای دانشگاهی با نیازهای جامعه،باعث شده است که‌ دانش آموختگان از تخصص و کارآیی لازم برخوردار نباشند. از این رو در سالهای گذشته با توجه به روند افزایش جمعیت و تقاضا برای ورود به دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی از یک سو و مشکلات اقتصادی دولت از سوی دیگر،مسألهء«کارآفرینی» اهمیت ویژه‌ای یافته است. در این مقاله تلاش شده است نقش دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی در کارآفرینی مورد بررسی قرار گیرد زیرا این مراکز به علت داشتن امکانات آموزشی و پژوهشی پیشرفته و نیروهای‌ کارشناس و کاردان می‌توانند در بخشهای گوناگون بازار کار فعالیت نمایند،مواد و دستگاههای‌ گوناگون تولید کننده و با ارائهء طرحهای تولید سودآور به سازمانهای دولتی و شرکتهای خصوصی، زمینهء ایجاد واحدهای مختلف تولیدی را فراهم آورند و از این راه کارآفرین باشند. در پایان نیز با توجه به مسایل طرح شده،راهکارهایی برای افزایش کارآفرینی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی ارائه شده است.آشناسازی دانشجویان با تئوریهای اقتصادی کارآفرینی، ایجاد یا گسترش رشته‌ها،دوره‌ها،واحدهای درسی و مراکز کارآفرینی در دانشگاهها و پشتیبانی‌ دولت از دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی کارآفرین،از جملهء این راهکارهاست.

خلاصه ماشینی: "در این مقاله تلاش شده است نقش دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی در کارآفرینی مورد بررسی قرار گیرد زیرا این مراکز به علت داشتن امکانات آموزشی و پژوهشی پیشرفته و نیروهای‌ کارشناس و کاردان می‌توانند در بخشهای گوناگون بازار کار فعالیت نمایند،مواد و دستگاههای‌ گوناگون تولید کننده و با ارائهء طرحهای تولید سودآور به سازمانهای دولتی و شرکتهای خصوصی، زمینهء ایجاد واحدهای مختلف تولیدی را فراهم آورند و از این راه کارآفرین باشند. آنچه در این دوره‌ها بیشتر مورد توجه قرار گرفته است،اهداف‌ آمورشی،مناسب بودن محتوای دوره‌های‌ آموزشی،کارآفرینانه بودن شیوه‌های تدریس، ایجاد و گسترش مفهوم و فرهنگ کارآفرینی در محیط دانشگاه،ایجاد تحرک برای توسعهء اقتصادی، ترغیب دانشگاهها به برگزاری دوره‌ها و کارگاههای‌ آموزش کارآفرینی و کارآفرینان،حمایتهای‌ اطلاعاتی،مشاوره‌ای و مالی لازم به منظور راه‌اندازی فعالیتهای کارآفرینانه از سوی دانشجویان‌ و دانش‌آموختگان،ترکیب اعضای برگزارکنندهء دوره‌ها و فعالیتهای آموزشی کارآفرینی،اثربخشی‌ دوره‌های کارآفرینی و تطبیق و هماهنگی دوره‌های‌ آموزشی و موارد یاد شده با یکدیگر به منظور تربیت دانشجویان و دانش‌آموختگان کارآفرین‌ است. 25 اهداف کارآفرینی اهداف طرح توسعهء کارآفرینی در دانشگاههای کشور که به منظور ترویج،پژوهش و آموزش و پرورش کارآفرینان صورت می‌گیرد، به شرح زیر است: الف-ترویج روحیه و فرهنگ کارآفرینی و بالا بردن شناخت جامعهء دانشگاهی بویژه‌ دانشجویان نسبت به کارآفرینی،کارآفرینان و نقش‌ آنها در رونق اقتصادی،ایجاد اشتغال و رفاه ب-ترغیب و جذب جامعهء دانشگاهی به‌ دوره‌های آموزش کارآفرینی پ-گسترش پژوشهای دامنه‌دار در خصوص‌ کارآفرینان،پروژه‌های کارآفرینی،محیط و فضای‌ کارآفرینان و دیگر زمینه‌های مربوط به آن با توجه‌ به شرایط و ویژگیهای ایران‌26 مشکلات کارآفرینی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی برای‌ اجرای طرح کارآفرینی با مشکلاتی رو به رو هستند که عمده‌ترین آنها را می‌توان چنین‌ برشمرد: 1-امروزه بیشتر درسهای دانشگاهی بویژه در رشته‌های علوم انسانی به شیوهء نظری ارائه می‌شود و تلاش جدی برای کاربردی کردن آنها نشده‌ است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.