Skip to main content
فهرست مقالات

فلسفه برای کودکان و نوجوانان

نویسنده: ؛

پاييز 1383 - شماره 40 (26 صفحه - از 93 تا 118)

کلیدواژه ها : تفکر انتقادی ،فلسفه‌ی تعلیم و تربیت ،پارادایم تأملی تعلیم و تربیت ،تفکر چند بعدی ،فلسفه‌ی کاربردی ،فلسفه برای کودکان ،متیو لیپمن

کلید واژه های ماشینی : تفکر انتقادی ،کودکان و نوجوانان ،حلقه‌ی کندوکاو ،آموزش و پرورش ،لیپمن ،تعلیم و تربیت ،انتقادی ،کندوکاو ،فلسفه‌ی تعلیم و تربیت ،پارادایم جدید ،آموزش تفکر انتقادی ،آموزش تفکر ،برنامه‌ی فلسفه ،نظام آموزش و پرورش ،حل مسئله ،تأمل ،متیو لیپمن ،کلاس درس ،اصول پارادایم جدید ،پارادایم جدید آموزش ،کندوکاو فلسفی ،کتاب‌های درسی ،آموزش درباره‌ی تفکر انتقادی ،فلسفی ،مهارت‌های فکری ،نظریه‌های تعلیم و تربیت ،کتاب‌های درسی داستانی ،کتاب‌های داستان ،جدید ،فلسفه‌ی کاربردی

در این مقاله ابتدا مروری کوتاه بر پارادیم قدیم (پاردایمی که هم اکنون در کشورهای غیرپیشرفته رایج است) داریم و با برخی از پیش‌فرض‌های آن آشنا می‌شویم؛ سپس به تاریخچه‌ی تحولات رخ داده در نظریه‌های تعلیم و تربیت و ظهور الگوی تأملی می‌پردازیم؛ و در این راستا، با برخی از اصول پارادایم جدید آشنا خواهیم شد. مروری بر پیشینه‌ی جنبش فلسفه‌ی کاربردی و تفکر انتقادی و هم‌چنین نقص‌های آموزش این نوع تفکر بخش دیگری از این مقاله است؛ سپس «برنامه‌ی فلسفه برای کودکان و نوجوانان» به عنوان گامی فراتر از تفکر انتقادی و آخرین دستاورد نهضت فلسفه‌ی کاربردی مورد بررسی قرار می‌گیرد. نحوه‌ی پیدایش و نحوه‌ی اجرای این برنامه، علاقه‌ی کودکان و نوجوانان به آن، نتایج مثبت آزمون‌های به عمل آمده و مهارت‌های مورد آموزش این برنامه، موضوعات بعدی مقاله است. در انتها، سه مؤلفه‌ی عملیاتی جدیدی که این برنامه برای متحول ساختن نظام آموزش و پرورش پیشنهاد می‌کند بررسی می‌شود. این سه مؤلفه عبارت‌اند از: حلقه‌ی کندوکاو، معلمان تغییر نقش یافته و کتاب‌های درسی داستانی.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.