چکیده:
تقریبا همه ی دانشمندان مسلمان، اعم از فیلسوف، متکلم، عارف و مفسر، در اصل جاودانگی و خلود در دوزخ اتفاق نظر دارند، اما این که خلود در دوزخ مستلزم عذاب دائم و ابدی است یا با انقطاع عذاب نیز می تواند همراه باشد مساله ای است که محل تشتت آرا و انظار واقع شده است. ابن عربی و، به تبع او، ملاصدرا معتقدند هیچ ملازمه ای بین خلود در دوزخ و عذاب دائم وجود ندارد، بلکه با توجه به مقتضای قاعده ی امتناع قسر دائم و اکثری و با توجه به مساله ی شمول رحمت واسعه ی الاهی نسبت به همه ی موجودات، عذاب مخلدین در دوزخ اجل مسمی و مدت معین دارد و پس از سپری شدن این مدت، دوزخیان از نعیمی که متفاوت با نعیم بهشتیان است بهره مند می شوند، بدین صورت که طبیعت ناریه پیدا می کنند و دیگر احساس سوزش و رنج و عذاب نمی کنند. اما این نظر با آیات قرآن کریم و احادیثی که اهل دوزخ را در عذاب الاهی مخلد می دانند، سازگار نیست. این مقاله به بحث و بررسی ادله ای که ابن عربی و ملاصدرا برای اثبات این نظریه فراهم آورده اند و نقدهایی که بر آن وارد است می پردازد و سپس آیات قرآنی و احادیثی از اهل بیت(ع) مورد بررسی قرار می گیرد و سرانجام نظر نهایی ملاصدرا بیان می شود که مطابق با آیات و روایات است.
Almost all Muslim scientists، such as Muslim philosophers، theologians، and commentators، have an integrated view of eternity and infinite duration. Where they differ is on the question of if eternity in hell requires eternal torment، or eternity in hell will finish with the finishing of requisite punishment. Ibn Arabi and Mulla Sadra believe that there is no coupling between eternity in hell and continuous torment. Continuous torment، in their opinion، is just a necessity of the maxim of the prevention-prohibition-principle. Further، they explicate، that by accounting for the overall mercy of God، we can argue that those who are in eternal torment have a finite duration at the end of which they will enjoy heaven، although a heaven different from those who are assigned to heaven. This opinion is not continuous with the Qur’an، which states that the inhabitants of hell will experience eternal divine torment. This article reviews the reasons the Ibn Arabi and Mulla Sadra give for their argument. Next it discusses the signs in the Qur’an and tradition on eternal torment. Finally، it criticizes the views of Ibn Arabi and Mula Sadra and explores the aspect of Mulla Sadra’s views that are in accordance with the Qur’an and tradition.