Skip to main content
فهرست مقالات

مشکل سوگیری در آموزش

مترجم:

نویسنده:

(22 صفحه - از 134 تا 155)

کلید واژه های ماشینی : آموزش ،غرب ،انسان ،تربیتی ،اسلامی ،تمدن ،اجتماعی ،علم ،عقل ،فرهنگی ،زندگی ،فرآیند ،تهاجم ،سیطره‌ی ،رفتار ،نظام ،اندیشه‌ی ،خداوند ،دانش‌آموز ،تمدن غرب ،جهان ،کتاب ،حقیقت ،تاریخ ،کشورهای جهان سوم ،دیدگاه ،تهاجم فرهنگی ،روش ،مشکل سوگیری در آموزش ،فرآیند تربیت

خلاصه ماشینی:

"» مفهوم هوش در کشورهای ما همواره سنگ زوایه‌ی تربیت قلمداد می‌شود و این حقیقت برای همه روشن است و نیازی به توضیح آن نیست؛ زیرا ماهیت دیدگاه تربیتی در ساختار و محتوای فرآیند تربیت نقش دارد؛ لذا اگر مربی به این مفهوم تقلیدی از هوش انسان معتقد باشد، برای آن اندازه‌ی محدودی قایل باشد. هم‌چنین بین مکاتب تربیتی اختلاف نظر بود؛ برخی «نیازهای اجتماعی» را در آموزش تعیین‌کننده می‌دانستند، بر این اساس که جامعه از فارغ‌التحصیلان حمایت می‌کند و اجتماع، «بازاری» است که آنها را در خود جای می‌دهد؛ اما مکاتب دیگر معتقد بودند که اگر تحصیل نیازهای فردی را برآورده نسازد، صاحب آن عنصر ثمربخشی در فعالیت اجتماعی نخواهد بود. حال این سؤال مطرح خواهد شد که چگونه می‌توان بین دو ملاک فوق هماهنگی ایجاد کرد و بین این دو معیار، یگانگی به وجود آورد تا پرداختن به ماهیت فردی انسان، عاملی از عوامل خیر وسعادت برای جامعه باشد؟این هماهنگی به دو صورت به وجود می‌آید که دین به سوی آنها راه‌نمایی کرده است (همان، ص 46): اول، این‌که در مواد درسی و فعالیت‌های همراه، تفسیر واقعی از زندگی انسان و مقدمه بودن آن برای زندگی آخرت مورد توجه قرار گیرد و بیان شود که میزان رسیدن انسان به سعادت در جهان آخرت، به اندازه‌ی تلاش او در راه کسب رضایت خداوند در زندگی این جهان بستگی دارد. «الاصلاح التربوی فی العالم الثالث»، عالم الکتب، مجله التربیه المعاصره، العدد الاول، القاهره."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.