Skip to main content
فهرست مقالات

معرفی و نقد

نویسنده:

ISC (22 صفحه - از 159 تا 180)

کلید واژه های ماشینی : تربیتی، مربی، آسیب‌هایی، نقد، متربی، روش‌های آسیب‌زا، کتاب، کتاب روش‌های آسیب‌زا در تربیت، تبعیض، اکراه، تنبیه، پیامدهای، روش، رفتار، جواز، منفی، متربی نسبت به مربی، بیان، آثار، متربی نسبت به مربی بیان، متربی نسبت به امر تربیت، نویسنده روش‌های آسیب‌زا در تربیت، عدم جواز اکراه، آثار منفی، آیات و روایات، روش‌های آسیب‌زا در امر تربیت، آثار روش‌های آسیب‌زا در شکل‌گیری، روش‌های تربیتی، روش تنبیه، مسئله‌ی جواز تنبیه در فصل

خلاصه ماشینی: "3. نکته‌ی آخری این است که روش‌های دیگری نیز وجود دارد که در این کتاب به آنها پرداخته نشده است؛ زیرا بر همان مبنا که این روش‌ها آسیب‌زاست روش تشویق هم می‌تواند آسیب‌زا باشد؛ یعنی اگر شرایط و اصول تشویق رعایت نشود و مثلا تشویق بیش از حد باشد، آثار منفی خواهد گذاشت و آسیب‌زا خواهد بود. فصل پنجم: ـ اما این‌که فرمودید: «در این کتاب بین جدل و جدال خلط شده است»، باید گفت که چنین نیست؛ زیرا در بحث مفهوم‌شناسی بیان کردیم که جدل یکی از صناعات خمس است و جنبه‌ی آموزشی دارد، ولی همین جدل اگر در مقام عمل از حد متعارف خارج شود و به انکار حق منجر شود، به جدال و مراء تبدیل شده، پیامدهای سوئی را به دنبال خواهد داشت. فصل هفتم: ـ در مورد اشکالی که به روش تنبیه گرفته شد، مبنی بر این‌که، «چرا در این روش بیشتر مباحث جنبه‌ی ایجابی و مثبت دارد نه سلبی و منفی؟»، باید گفت: در مقدمه‌ی فصل هفتم یادآور شده‌ایم که اگر شرایط این روش موجود باشد می‌توان از آن در تربیت بهره گرفت، ولی اگر شرایط آن آماده نباشد، نه تنها استفاده از آن اثر تربیتی مثبتی ندارد، بلکه آثار منفی فراوانی خواهد داشت؛ از این رو، این روش را در شمار روش‌های آسیب زا قرار داده و به شرایط و قواعد آن نیز اشاره کرده‌ایم."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.