خلاصه ماشینی:
"رویکرد فرهنگی-روانشناختی بنابراین،هر روانشناسیای که در پی مطالعه و بررسی چیزی ویژه در انسان است که کاملا به لحاظ فرهنگی تعین یافته است (به عنوان مثال،دینداری)عاقلانه است که رویکرد خود را به روانشناسیهای هرمنوتیکی معطوف کند(برای مثال نگاه کنید به مسنر و دیگران 1988؛تروه 1989؛ویدرشوون و بوئر 1990؛ مویج و ویدرشوون 1992)و از تحولات جدید نظیر نظریۀ روایی کمک گیرد که در حال حاضر برای بررسی رابطه میان فرهنگ و سوژۀ انسانی به کار رفتهاند.
به عنوان نمونههای از روانشناسی دین که مبتنی بر تاریخ روان است و محدود به فرد نمیشود میتوان موارد زیر را ذکر کرد: فروید(1913/1964)،پفیستر(1944/1948)، کارول(1986 و 2002)،هارتمن(2004)و مایسنر(1995)،در ضمن اینکه فستینگر و دیگران(1956)،بلزن(2001،2004)و بوچر (2004)نمونههایی را ارائه میدهند که چیزی متفاوت با ابزار روانکاوی را به کار میبرند.
هر دوی آنها نشاندهندۀ تلاشی جدی برای تبیین این امر هسند که موضوعات روانشناسی دین همان پدیدارهای تاریخی و فرهنگی هستند که نیازمند رویکردهای مناسب در پژوهش روانشناختی میباشند.
69-59,)2(3,noigileR fo ygolohcysP eht rof lanruoJ lanoitanretnI ehT.
noigiler fo ygolohcysp eht dna snoitidart lacigoloedi eerhT.
ecneirepxe dna feileb,ruoivaheb suoigiler fo ygolohcysp ehT.
991-181,6,noigiler fo ygolohcysP eht rof lanruoJ lanoitanretnI.
pp(]ygolonhcetohcysp dna ygolohcysp fo yrotsih eht no .
hcraeser yranilpicsidretni rof sevitcepsrep:noigiler fo ygolohcysp eht ni hcaorppa larutluc-ocirotsih ehT.
A. J,nezleB eht ni sdohtem dna stpecnoc lacigolohcysp-larutluC:tnemidobme sa noigileR.
noigiler fo ygolohcysp fo yrotsih eht ni.
A. J,nezleB sti tcelfer ot noigiler fo ygolohcysp rof ytissecen eht .
pp(noigiler fo ygolohcysp fo yrotsih eht ni seidutS:stxetnoc ni stcepsA,).
sserP ytisrevinU dravraH:AM,egdirbmaC citylanaohcysP naciremA eht fo lanruoJ."