Skip to main content
فهرست مقالات

گونه‌های رقابت در بازار و نقش آن در سود آوری بنگاه

نویسنده:

(8 صفحه - از 242 تا 249)

کلید واژه های ماشینی : رقابت ،بهداشت محیط زیست ،بنگاه ،سود ،قیمت ،رقابت بر سر قیمت ،سودآوری ،متغیر ،گونه‌های رقابت در بازار ،انحصار ،فروش ،تأثیر متغیر بهداشت محیط زیست ،سر بهداشت محیط زیست ،محصولات ،احتمال ،رقابت بر سر ،متغیرهای مستقل ،محصول و بهداشت محیط زیست ،رقابت بر سر کیفیت ،شیوه ،کیفیت محصول و بهداشت محیط ،مصرف‌کنندگان ،سودآوری بنگاه ،هزینه ،مسائل بهداشت محیط زیست ،محیط زیست بر احتمال سودآوری ،دوستدار بهداشت محیط زیست ،قیمت و بهداشت محیط زیست ،متغیر قیمت و بهداشت محیط ،بهداشت محیط زیست بر احتمال

خلاصه ماشینی:

"در بازار به روایت شومپیتر، خاستگاه این بنگاه‌های بزرگ که به سودآوری بیشتر در یک عرصه خاص جلب می‌شوند و زندگی را بر شرکت «انحصاری»تنگ خواهند کرد، ناروشن باقی می‌ماند: -اگر این بنگاه‌ها در صنعت یا در بازار خویش دست بالا و جای برتر دارند، عامل فشار برای تغییر جهت فعالیت‌ها نمی‌تواند چندان نیرومند باشد؛ چون این احتمال وجود دارد گستراندن امکانات در صنایع یا در بازارهای گوناگون موقعیت مسلط کنونی را به مخاطره اندازد. درباره نمونه آماری به کار گفته شده باید اذعان کرد که شوربختانه اطلاعاتی از میزان تمرکز در بازار در دست نیست ولی این نکته روشن است که این بنگاهها در بازار رقابت ناقص ( noititepmoc tcefrepmi )فعالیت می‌کنند. تخمین احتمل سودآوری برپایه شکل رقابت معادله(8)معادله(9) رقابت بر سر کیفیت 60/0 61/0 رقابت بر سر قیمت 50/0 61/0 رقابت بر بهداشت محیط زیست 45/0 57/0 رقابت بر خدمات پس از فروش 50/0 61/0 یک دلیل احتمالی این نتایج مأیوس‌کننده، ممکن است این باشد که میان متغیرهای مستقل ما پیوستگی وجود دارد. اگر بخواهیم همین نتایج را برپایه متغیرهای مستقل اصلی بیان کنیم، معادلات زیر به دست می‌آید: ضریب بی‌تا را هم محاسبه کردیم و برپایه این ضریب، می‌بینیم که عامل دوم، (خدمات پس از فروش)بیشترین اثر را بر سودآوری بنگاه داشته است. گرچه نتایج این بررسی باید با پژوهش بیشتر و بهره‌گیری از آمارهای مفصل‌تر تکمیل شود تا بتوان از نتایج به‌دست‌آمده برای سیاست‌پردازی بهره گرفت، ولی به نظر می‌رسد که برخلاف باور عمومی، دوستدار بهداشت محیط زیست بودن، همواره با سودآوری بنگاه هم‌جهت و همخوان نباشد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.