خلاصه ماشینی:
"تمام فکر الیاده مشغولنقد آراء اتو بوده چندان که ظاهرا دچار یک اشتباه بنیادی مرز مبهم قدسیات و عرفیاتنگاهی به«مقدس و نامقدس» ایمان نوروزی* الیاده،میرچا؛مقدس و نامقدس(ماهیت دین)،ترجمه بهزاد سالکی،انتشارات علمی و فرهنگی،چاپ دوم،1388.
کتاب مقدس و نامقدس4اثر میرچا الیاده5تلاشی استدر بررسی مجدد این مقولۀ مهم و پاسخگویی به پرسشهاییکه اوتو از پاسخ به آنها عاجز بوده است.
کتاب مقدس و نامقدس4اثر میرچا الیاده5تلاشی استدر بررسی مجدد این مقولۀ مهم و پاسخگویی به پرسشهاییکه اوتو از پاسخ به آنها عاجز بوده است.
تمام فکر الیاده مشغولنقد آراء اتو بوده چندان که ظاهرا دچار یک اشتباه بنیادی شده و آن تفاوت قائل نشدن میان«تقدیس با واسطه»با«تقدیس بیواسطه»6یا تجزیۀ دینی نوع اول و دوم7است.
مقدس و نامقدس(1380)ص 45 * &%16727DMKG167G% شده و آن تفاوت قائل نشدن میان«تقدیس با واسطه»با«تقدیس بیواسطه»6یا تجزیۀ دینی نوع اول و دوم7است.
متأسفانه الیادهتجربۀ تماس با امر قدسی را به تمام جماعت دینی گسترشداده چنان که خواننده به این نتیجه میرسد که انگار مؤمنانبه آن آیین همگی جزئی از آن حلقۀ خاص برگزیدگان هستند.
متأسفانه الیادهتجربۀ تماس با امر قدسی را به تمام جماعت دینی گسترشداده چنان که خواننده به این نتیجه میرسد که انگار مؤمنانبه آن آیین همگی جزئی از آن حلقۀ خاص برگزیدگان هستند.
البته شکی نیست که الیاده به این تفاوت قائل بوده و بر آنصحه میگذاشته ولی ارزشگذاری یک اثر بر دانستههاینویسندهاش استوار نیست بلکه بر میزان صحت اطلاعات،تبینها و روش علمی آن استوار است.
البته شکی نیست که الیاده به این تفاوت قائل بوده و بر آنصحه میگذاشته ولی ارزشگذاری یک اثر بر دانستههاینویسندهاش استوار نیست بلکه بر میزان صحت اطلاعات،تبینها و روش علمی آن استوار است."