چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی وضعیت هوش اخلاقی دانشجویان دانشگاههای دولتی شهر تهران صورت پذیرفت. تعداد 369 نفر از دانشجویان دانشگاههای امیرکبیر، تربیتمدرس، تربیتمعلم، تهران، شهید بهشتی و صنعتی شریف بهطور تصادفی انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه 40 گویهای شایستگی اخلاقی لنیک و کیل با 10 مولفه بود. نوع تحقیق توصیفی پیمایشی بوده و در تحلیل دادهها از آزمون t تکنمونهای، آزمون فریدمن و آزمون همبستگی استفاده شد. یافتهها نشان داد شایستگیهای اخلاقی ثبات عملکرد، راستگویی، استقامت و پافشاری برای حق، پایبندی بهعهد، مسئولیتپذیری برای انتخابهای شخصی، اقرار به اشتباهات و شکستها، قبول مسئولیت برای خدمت به دیگران، اهمیت دادن خودجوش به دیگران، توانایی در بخشش اشتباهات خود، توانایی در بخشش اشتباهات دیگران در میان دانشجویان در حد بالای متوسط بود. نتایج آزمون فریدمن نیز نشان داد بین مولفههای هوش اخلاقی تفاوت معناداری وجود دارد. همچنین نتایج آزمون همبستگی بر رابطه مثبت و معناداری میان سن، سطح تحصیلات و هوش اخلاقی دلالت داشت.
The present study is an attempt to study the ethical intelligence of the students of state universities in Tehran. A total of 369 students from Amirkabir، Tarbiat Modaress، Tarbiat Moallem، Shahid Beheshti and Sharief Technical Universities were randomly selected. The required data was collected with the help of MCI questionnaire to examine 10 factors and 40 variables. The present research is a descriptive survey using single sample t test، Friedman test، and Spearman test of correlation to analyze the data. The findings of the study indicate that moral competencies such as consistently with principles، values and beliefs، telling the truth، standing up for what is right، keeping promises، taking responsibility for personal choices، admitting mistakes and failures، embracing responsibility for serving others، actively caring about others، ability to forgive one’s own mistakes and ability to forgive others’ mistakes were above average. Friedman’s test results show that there is a significant difference between moral intelligence factors. Furthermore، the results of correlation test demonstrate a significant positive relationship between age and level of education with ethical intelligence.