Skip to main content
فهرست مقالات

فرهنگ سیاسی و جلوه‌های آن در انتخابات سراسری

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : سیاسی، انتخابات، فرهنگ سیاسی، مشارکت، شهروندان، اجتماعی، نظام سیاسی، فرهنگ سیاسی توده‌ها، فرهنگ سیاسی نخبگان حاکم، جامعه

خلاصه ماشینی:

"بدین‌سان، می‌بینم که درصدهای مندرج در جدول الف، با یافته‌های پژوهش همخوانی دارد؛بدین معنی که دسته‌بندی جمعیت به سه رده(سازگار، بی‌طرف و ناسازگار) و درصدهای به‌دست‌آمده تا اندازه زیادی با نرخ رأی دادن شهروندان هماهنگ است به‌گونه‌ای که ردپای هرسه رده، به خوبی در میزان فعالیت آنها در عرصه انتخابات و رأی‌دادن آشکار می‌شود؛یعنی، در بیشتر موارد دست‌کم یک سوم (3/33 درصد)از واجدان شرایط، در عرصه فعالیت‌های سیاسی قانونی(مانند انتخابات)شرکت نمی‌کنند و اینان بیشتر کسانی هستند که از دید پذیرش فرهنگ سیاسی، در رده ناسازگار قرار می‌گیرد. بدین‌سان، با توجه با نتایج به دست‌آمده و با بهره‌گیری از دسته‌بندی سه‌گانه آلموند و وربا از فرهنگ سیاسی (کوته‌بینانه، ذهنی و مشارکتی، می‌توان گفت که فرهنگ سیاسی جامعه مورد بررسی، آمیزه‌ای از دو فرهنگ سیاسی ذهنی و مشارکتی است که جنبه ذهنی بودن آن نیرومندتر است؛چرا که دیگر داده‌های پژوهش، گویای آن است که سطح آگاهی و انتظارات جمعیت مورد بررسی از نظام سیاسی کمابیش بالاست، ولی میزان مشارکت سیاسی آنها محدود است و بیشتر در انتخابات خلاصه می‌شود. بدین‌سان آشکار می‌شود که تبلیغات به تنهایی ابزاری کارساز نیست و با چنین ابزارهایی نمی‌توان شهروندان را به مشارکت گسترده واداشت، بلکه باید بینش‌ها، نگرش‌ها و ارزشهای موردنظر آنان و برسرهم فرهنگ سیاسی مردمان را دگرگون ساخت و این دگرگونی فرهنگی، نه با تبلیغات مقطعی در گرماگرم رقابتهای انتخاباتی، بلکه در پرتو تغییر گفتمان حاکم و در فرایندی به نسبت طولانی همراه با اعتمادسازی پدید می‌آید:گفتمانی که باید همسو با ارزش‌های مورد درخواست شهروندان بوده و نیز پویا و نهادمند باشد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.