Skip to main content
فهرست مقالات

فرهنگ سیاسی و جلوه‌های آن در انتخابات سراسری

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : سیاسی ،انتخابات ،فرهنگ سیاسی ،مشارکت ،شهروندان ،اجتماعی ،نظام سیاسی ،فرهنگ سیاسی توده‌ها ،فرهنگ سیاسی نخبگان حاکم ،جامعه ،دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ،شرایطی میزان مشارکت سیاسی شهروندان ،انتخابات ریاست‌جمهوری ،مشارکت سیاسی ،نگرش‌ها ،آلموند ،توسعه ،گفتمان ،نخبگان ،پژوهش ،نرخ مشارکت شهروندان در انتخابات ،اجتماعی شدن سیاسی ،میزان مشارکت سیاسی ،فرایند اجتماعی شدن سیاسی ،رفتار سیاسی ،انتخابات سراسری ،انتخابات مجلس شورای اسلامی ،فرهنگ سیاسی جامعه ،دوره انتخابات ،نرخ مشارکت

خلاصه ماشینی:

"بدین‌سان، می‌بینم که درصدهای مندرج در جدول الف، با یافته‌های پژوهش همخوانی دارد؛بدین معنی که دسته‌بندی جمعیت به سه رده(سازگار، بی‌طرف و ناسازگار) و درصدهای به‌دست‌آمده تا اندازه زیادی با نرخ رأی دادن شهروندان هماهنگ است به‌گونه‌ای که ردپای هرسه رده، به خوبی در میزان فعالیت آنها در عرصه انتخابات و رأی‌دادن آشکار می‌شود؛یعنی، در بیشتر موارد دست‌کم یک سوم (3/33 درصد)از واجدان شرایط، در عرصه فعالیت‌های سیاسی قانونی(مانند انتخابات)شرکت نمی‌کنند و اینان بیشتر کسانی هستند که از دید پذیرش فرهنگ سیاسی، در رده ناسازگار قرار می‌گیرد. بدین‌سان، با توجه با نتایج به دست‌آمده و با بهره‌گیری از دسته‌بندی سه‌گانه آلموند و وربا از فرهنگ سیاسی (کوته‌بینانه، ذهنی و مشارکتی، می‌توان گفت که فرهنگ سیاسی جامعه مورد بررسی، آمیزه‌ای از دو فرهنگ سیاسی ذهنی و مشارکتی است که جنبه ذهنی بودن آن نیرومندتر است؛چرا که دیگر داده‌های پژوهش، گویای آن است که سطح آگاهی و انتظارات جمعیت مورد بررسی از نظام سیاسی کمابیش بالاست، ولی میزان مشارکت سیاسی آنها محدود است و بیشتر در انتخابات خلاصه می‌شود. بدین‌سان آشکار می‌شود که تبلیغات به تنهایی ابزاری کارساز نیست و با چنین ابزارهایی نمی‌توان شهروندان را به مشارکت گسترده واداشت، بلکه باید بینش‌ها، نگرش‌ها و ارزشهای موردنظر آنان و برسرهم فرهنگ سیاسی مردمان را دگرگون ساخت و این دگرگونی فرهنگی، نه با تبلیغات مقطعی در گرماگرم رقابتهای انتخاباتی، بلکه در پرتو تغییر گفتمان حاکم و در فرایندی به نسبت طولانی همراه با اعتمادسازی پدید می‌آید:گفتمانی که باید همسو با ارزش‌های مورد درخواست شهروندان بوده و نیز پویا و نهادمند باشد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.