Skip to main content
فهرست مقالات

گزاره: چرا دین و دنیا

(13 صفحه - از 235 تا 247)

کلید واژه های ماشینی : دین ،کلام ،الهیات ،اخلاق ،خدا ،اسلامی ،کلام جدید ،کلیسا ،متکلم ،دین و دنیا ،خرافات ،حقیقت ،عقاید ،عقل ،کلام مسیحی ،جهان اسلام ،قرائت ،نظری ،کلام جدید مسیحی ،غربی ،سنتی ،ترجمه ،کتاب نقد ،کلام مسیحی به جهان اسلام ،کلام آسیب‌خورده مسیحی ،تجربه ،مکاتب ،اینک ،اصول ،ترجمه الهیات مسیحی

خلاصه ماشینی:

"در اینجا مناسب می‌بینم که وجه نگرانی خود (به عنوان طلبه‌ای که اشتغال اصلی او کلام‌وفقه است)، و نگرانی‌بسیاری از دوستان‌وهمفکران را دراین‌خصوص توضیح‌دهم: این توضیح را از نقطه‌ای شروع می‌کنم که اثبات و تبیین آن، شأنی و فرصتی دیگر می‌طلبد اما از مفروضات مسلمانی ماست: (کلام چندپاره مسیحی، "الهیات بشری" است نه "الهیات الهی"). مخالفت بدوی کلام مسیحی با عقل، در حالی که از "نقل" و منصوصات مورد وثوق و کافی نیز محروم بود، اینک به یک سمساری (نه اصول عقاید منقح دینی) انجامیده است زیرا هر مدرسه و نظریه‌ای که در جامعه‌شناسی دین، روانشناسی، معرفت‌شناسی و... آنچه باید محققان جوان در حوزه کلام اسلامی را بدان توجه داد، این است که آنچه مآلا در جهان مسیحی تحت عنوان "الهیات فرا فرقه‌ای" (Meta - Confessional)مطرح شده، به نام قیام علیه الهیات فوندامنتالیست (بنیادگرایی دگماتیک)، در واقع، به غربال کلیه الهیات قدمایی از فرقه‌های مختلف پرداخته تا با نوعی مصالحه، کلی‌گویی‌های بی‌ثمر و سمبلیک را جایگزین کلام و عقاید مسیحی کند. بنابراین، کلام جدید، کلام کسانی است که دیگر به چیزی اعتقاد ندارند و از ماده اصلی عقائد دینی و از الاهیات، عقب‌نشینی کرده‌اند با این تفاوت که در جهان مسیحیت، "الاهیات سنتی" از آغاز نیز، آغشته به بدعت و خرافات بود اما اصول عقائد اسلامی، مستند به متن اصیل و دست‌نخورده «وحیانی» و تفسیر مستقیم نبی‌اکرم(ص) و اهلبیت عصمت(ع) از آن است. طبیعی است که از عقائد غلط و الاهیات «من عندی»، نمی‌توان و نباید دفاع کرد اما التقاط‌گری نیز به همان اندازه خرافه پراکنی، مضر است زیرا همه خرافات، روزی، بدعت بوده‌اند و بدعتها، خرافات جدید خواهند بود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.