Skip to main content
فهرست مقالات

از جهان پندار تا واقع جهان نقدی بر نوشته‌ی اخیر فوکو یاما درباره شکست تئوری نو محافظه کاران

نویسنده:

خلاصه ماشینی:

"حال، پرسش این نویسنده پس از مطالعه مقاله آقای فوکویاما و نگاهی به سیر پندارنمایی نظریه‌پردازیها در این سالها، این است:آیا در طول هشت سال گذشته در ایران، ما نیز در استخر پندارها، شنا نمی‌کردیم؟گفتگوی تمدنها، که توسط آقای سید محمد خاتمی و از سوی ایران مطرح و به جهان ارائه شد، سرنوشتی همانند پندار دموکراسی‌خواهی نومحافظه‌کاران و یا تصور«پایان تاریخ»فوکویاما پیدا نکرده است!؟در مدت هشت سال گذشته، در داخل کشور برای تنظیم روابط دولت و مردم، نظریه‌پردازی«تساهل و تسامح» و فراگیرتر از آن«اصلاحات»به چه سرانجامی در واقع امروز جامع ایران رسید؟و در روابط بین الملل عناوین «تنش‌زدایی»، «اعتمادسازی»و بازنگری در مفهوم «غرب‌ستیزی»و نظریه‌پردازی در زمینه«تعامل»و«تفاهیم» به چه سرنوشتی ختم شدند؟آیا آن مفاهیم، اندک، اندک مبدل به«پندار»نشده است؟و در عمل و در واقع، نمایه‌های دیگری، حتی متضاد با آن نظریه‌پردازیها هویدا نشده‌اند؟آیا این خود، نمایانگر وجود فاصله از«جهان پندار»تا«واقع جهان»در ایران دیروز و امروز نیست؟ما در کدام جهانیم؟در جهان پندار یا در واقع جهان؟!آیا ایران امروز با درک واقع هان اداره می‌شود و محور مدیریت آن بر«واقعیت»ها استوار است؟آیا از تونل پندارهای روشنفکری دیروز، امروز به چاه عمیق تخیلات، خرافات و پندارهای ناصحیح مذهبی سقوط کرده‌ایم؟که نه با«واقع جهان»انطباق و سازگاری دارد و نه با تفکرات و آرمانهای نسل جدید ایرانی که از تاریخی که از میهن او برایش نقل کرده‌اند گریزان است، زیرا سراسر آن را، حد اقل در صد سال اخیر، در هم تنیده از تارهای پندار در پندار می‌بیند؟نسلی که آشکارا می‌گوید گذشته و تاریخ میهن من نسوانی بین پندارهای روشنفکری تجددطلبانه و خرافه‌زدگی سنت‌خواهان بوده است!محک او در نگاه به تاریخ و گذشته وطن‌اش بر دو شاخص استوار است: پندارپردازیهای گوناگون درنظر و لاجرم شکست پشت شکست در عمل، پاسخ این‌گونه پرسشها و باورهای نسل جدید را چگونه باید داد؟و در حالی که جهان در قرن جدید تا دگرگونی در تعریف نهاد دولت پیش رفته و سیری بسیاری سریع و وسیع در عبور از جهان پندار تا واقع جهان دارد، از آن جهان دیروز می‌گریزد و بسیاری از«ترمولوژیها»و حتی «باور»های آن را رها می‌کند و خود در مقیاس دنیایی جهانی شده که در آن نه وطن، نه ناسیونالیسم و نه حتی دین و ایمان در تعریف و مفهوم دیروزی نیستند و نمی‌چرخند و همه را شناگر می‌بیند!نویسنده کتاب فلسفه سیاست در جهان معاصر در نگاهی گذرا به سیر چنین تحولات و دگرگونیهایی در بخشی از کتاب خود دچار همین دغدغه است که از جهان پندار تا واقع جهان چه فاصله‌ای است و چگونه می‌توان آن را محاسبه کرد؟با نقل چند جمله از نوشته او در اینجا، نگارش این بخش از اندیشه در حال عبور و دغدغه‌آفرین برای نویسنده آن را پی می‌گیریم."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.