Skip to main content
فهرست مقالات

موانع توسعه عقلی و آثار آن در توسعه اقتصادی و سیاسی

نویسنده:

(14 صفحه - از 48 تا 61)

کلید واژه های ماشینی : سیاسی ،عقل ،دیالوگ ،تشکیلاتی ،موانع ،قلمرو ،انتقادی ،خرد ،قدرت ،انسان ،فرایند دیالوگ ،فرهنگ ،فکر ،اندیشه ،جامعه ،خلاقیت ،قدرت سیاسی ،اجتماعی ،کیفیت ،موانع توسعه عقلی ،فرایندهای تشکیلاتی آموزش جوامع ،صاحبان قدرت‌های سیاسی ،تفکر انتقادی ،کیفیت تفکر تعیین‌کننده کیفیت عمل ،تفکر انتقادی و قدرت سیاسی ،صاحبان قدرت سیاسی تعیین‌کننده ،دیالوگ نیازمند تفکری انتقادی ،کاربرد عقل ،فرایند دیالوگ نیازمند تفکری ،قلمرو تشکیلاتی با اهداف گروهی

خلاصه ماشینی:

"از این رو، یکی از موانع عمده‌ای که بر سر راه فرایند دیالوگ(در جامعه ما و چه بسا بسیاری از جوامع دیگر)وجود دارد فقدان نگرش انتقادی است؛و یکی از موانع عمده‌ای که بر سر راه رشد چنین نگرشی قرار دارد، نهادهایی مانند نهاد آموزش و پرورش است که به دلیل سیاسی بودنشان سد راه رشد چنین تفکری می‌شود. پرسشی که در اینجا مطرح است این است که چگونه می‌توان فهمید که عقل، در قلمرو عمومی، آزادی مورد نظر را بدست آورده است؟چگونه می‌توان به این مسئله پی برد که جسارت دانستن و کاربرد عقل(در شرایطی که افراد می‌بایستی به حد وسواس مطیع باشند)شکل عملی به خود می‌گیرد یا نه؟درست همین جاست که کانت همزمان که عصر روشنگری و انتقاد را عصر فردریک کبیر(صاحب قدرت سیاسی زمان کانت)می‌خواند، 12 بستن قراردادی را به وی پیشنهاد می‌کند؛قراردادی که می‌توان آن را قرارداد میان تفکر انتقادی و قدرت سیاسی تلقی کرد. این بدان معناست که اگر صاحبان قدرت‌های سیاسی فقط به فکر حفظ قدرت خود باشند و آزادی عقل را نادیده گرفته و خود را با آن هم‌آهنگ نکنند، نمی‌توانند انتظار فرمانبرداری در قلمروهای خاص، برای انجام شدن کارهای گروهی و تشکیلاتی را داشته باشند. ارتباط میان باور صاحبان قدرت به عقل آزاد و ساختارهای فرهنگی، اجتماعی، و سیاسی جامعه نیز مانند حرکت بر روی محیط یک دایره‌ای است که همه نقاطش به یکدیگر وابسته و در ارتباطند، و اگر نقطه‌ای از آن حذف شود دیگر دایره‌ای در کار نیست."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.