Skip to main content
فهرست مقالات

دین در "حاشیه" و دین در "صحنه"؟!

نویسنده:

(96 صفحه - از 121 تا 216)

کلید واژه های ماشینی : دینی ،حکومت ،فقه ،اخلاق ،اسلامی ،حقوق ،ایمان ،سروش ،احکام ،حکومت دینی ،لائیک ،مردم ،آخرت ،روش ،ارزشها ،نظارت ،تکلیف ،حق حاکمیت ،دنیا ،خدا ،حکومت فقهی ،علم ،جامعه ،ولایت‌فقیه ،غیر دینی ،حکومت اسلامی ،واجب ،اجتماعی ،حقوق بشر ،دنیا و آخرت

خلاصه ماشینی:

"دسته نخست از آن‌چه در مقاله آمده و سخنانی کاملا صحیح و مورد قبول همه دینداران و فقهای اسلامی است، مواردی است از این قبیل که «در جهان اسلام، مطالعات کافی در فلسفه حاکمیت دینی، صورت نگرفته است،» «عمل به ظاهر شریعت، کافی نیست و ایمان و اخلاص قلبی هم لازم است»، «ارزشها معلول دین نیستند بلکه دین به یک حقیقت نفس‌الامری، اشاره می‌کند و باصطلاح، اعمال، حسن و قبح ذاتی دارند»، «فقه، کار علوم تجربی را نمی‌کند و محاسبات عقلائی و علمی، علاوه برفقه، برای اداره جامعه لازم است، همه مشکلات جامعه، مشکلات حقوقی نیستند و اسلام، منحصر در فقه نیست» و «ایمان، زوربردار و قابل اکراه نیست» و... استدلال دیگر وی در اثبات تقابل "فقه" با "دین" که عینا تلاش برای زیر سؤال بردن "ملاک مشروعیت" اعمال است، معطوف به تشابه صوری میان برخی اعمال دینداران و بیدینان است، بطوری که ایشان مدعی می‌گردد که یک جامعه بیدین هم می‌تواند فقهی باشد!(تفکیک فقه از دین) اما باید گفت که عمل و معیشت مؤمنین و غیر مؤمنین، دستکم در دو حیثیت، متفاوت است: 1) مؤمن، به واجب و حرام الاهی پایبند است و اطاعت از احکام خدا را شرط سعادت و کمال می‌داند و معتقد نیست که با معصیت هم می‌توان به «حقیقت و کمال» نزدیک شد. ایشان می‌گوید: «حکومت دینی، ممکن است تخلف ورزد که این امور مطلوب شارع نیست»78 مایه تعجب است که وقتی فقه و واجب و حرام دینی و باید و نبایدهای شرعی را از قاموس حقوقی حاکمیت کنار بگذاریم، دیگر از "امور مطلوب شارع"، چگونه می‌توان سخن گفت؟ امور مطلوب یا نامطلوب شارع، همان امور مشروع و نامشروع است که علم فقه، متکفل استخراج و بحث در حول و حوش آنهاست ولی قرار شد که حقوق و تکالیف اسلامی، منشاء حاکمیت نباشند و عزل و نصب حاکم ربطی به معیارهای دین نداشته باشد!!"

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.