Skip to main content
فهرست مقالات

آدور نو و نقد اجتماعی بی‌عدالت سیاسی

نویسنده:

مترجم:

(12 صفحه - از 114 تا 125)

کلید واژه های ماشینی : آدورنو ،سیاسی ،نقد ،نقد اجتماعی بی‌عدالت سیاسی ،موسیقی ،اجتماعی ،آلمان ،عدالت سیاسی ،فلسفه ،نظریه ،دیالکتیک ،سلطه ،حقوق ،نقد اجتماعی آدورنو قواعد اجتماع ،روشنفکران ،مفهوم ،هنری ،اقتصاد ،عقل ،کتاب ،قانون ،روشنگری ،انسان ،عدالت سیاسی از مفاهیم ،فلسفه سیاسی به مفهوم فلسفه ،قدرت ،آثار ،استاد کرسی فلسفه سیاسی ،دیالکتیک سلبی ،آدورنو نقد الگوی اقتصاد سرمایه‌داری

خلاصه ماشینی:

"یکی از کتابهای او با عنوان«زبان خاص اصالت» 32 متوجه هماورد اصلی او در فلسفه، یعنی هایدگر و اثر فلسفی او«هستی و زمان» 33 است که خود آدورنو بعدها درباره آن می‌گوید: «کسانی که کتاب«زبان خاص اصالت»را خوانده‌اند، می‌دانند که من در اصل آنجا نه بعد واژه‌شناختی خاص «زبان»(هیدگر)؛بلکه همان زبان خاصی را می‌کوبم که به گونه‌ای عمل می‌کند که گویا یکسره وجود ندارد و یا به بیان دیگر:به مناسباتی که به شکل اجتماعی بیان شده‌اند، حمله کرده‌ام. او می‌توانست از سوی شونبرگ دست کم بپرسد که آیا سازماندهی تام و عقلانی بر اثر هنری، ماهیت هنری موسیقی را به خطر نمی‌اندازد و آیا اصول‌ نقد اجتماعی آدورنو قواعد اجتماع، یعنی قانون را کنار می‌زند و در نظم عمومی همین قانون سلطه، تنها رد پای خونین خشونت را حس می‌کند و در کشوری که با رفتن به آن زندگی خود را نجات می‌دهد، دفاع از اقلیتها را کهلیبرالیسم سیاسی آن را تضمین می‌کند، ناچیز می‌شمارد. در کتاب نظریه زیبای‌شناسی که پس از مرگ آدورنو منتشر شد، او ایده‌های یاد شده را به گونه‌ای نامحسوس رد می‌کند، البته نه مجموع آنها را، اما دست‌کم این ایده را که هنر جایگاه تجربه‌ای اصیل است:نظریه علم برای علم که پیشینه آن به زمان ارسطو باز می‌گرددد، و نیز اندیشه دوستی که خود ارسطو نماینده آن بود و در دوران مسیحیت با عنوان عشق و پس از مسیحیت، درلباس برادری و همیاری جلوه‌گر شده نیز همگی مردود شمرده می‌شوند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.