Skip to main content
فهرست مقالات

پذیرش دانشجوی خارجی در کشور: تجربه‌ها و راهکارها

نویسنده:

(8 صفحه - از 188 تا 195)

کلید واژه های ماشینی : پذیرش دانشجویان خارجی ،پذیرش دانشجوی خارجی در کشور ،دانشجویان خارجی ،آموزش عالی ،سیاسی ،اسلامی ،دانشگاه بین‌المللی امام‌خمینی ،سیاست ،جمهوری اسلامی ایران ،وزارت فرهنگ و آموزش عالی ،تأسیس دانشگاه بین‌المللی اسلامی ،ایران ،روند پذیرش دانشجویان خارجی ،تقویت سیاست پذیرش دانشجوی خارجی ،دانشگاه ،زبان ،آمریکا ،پذیرش دانشجوی خارجی در کشورتجربیات ،آذربایجان ،امام‌خمینی ( ره ) ،روند ،ملیت ،کشور جمهوری اسلامی ایران ،اتباع ،فرهنگی ،نظام آموزش عالی ،متغیر ،تعداد دانشجویان خارجی ،دانشجویان خارجی در جمهوری آذربایجان ،آموزش عالی جمهوری اسلامی

خلاصه ماشینی:

"از سال مذکور،دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره)به عنوان مجرایاصلی پذیرش دانشجویان خارجی و مسئول آموزش زبانفارسی به آنها در بدو ورود به ایران و توزیع آنها میاندانشگاه‌های معتبر کشور پس از فراگیری زبان فارسی،کار خود را آغاز کرد،18و بدین ترتیب کار پذیرشدانشجویان خارجی به صورت متمرکز با مساعدتمعاونت دانشجویان وزارت متبوع و نمایندگی‌هایجمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور آغاز شد. 19،20 طی سالهای نخستین به منظور ایجاد زمینه‌های لازم وتشویق جوانان مسلمان خارجی برای تحصیل در ایران ومعرفی توانمندی‌های دانشگاه‌های ایران،اکثریتپذیرش‌ها نوع الف بوده است ولی از سال 1381 براساستجربیات و مشکلات پیش آمده،بخش اعظم پذیرش‌ها بهنوع ب سوق یافته و از ابتدای 1383 سعی جدی به عملآمده تا پذیرش نوع ج در اولویت قرار گیرد. رقم دانشجویان خارجی شاغل به تحصیل در مقطعکارشناسی ارشد ناپیوسته از 40 ملیت به 202 نفر می‌رسدکه در این میان،فراوانی اتباع افغان با 21/78 درصد،چینی با5/94 درصد،عراقی با 5/44 درصد و نهایتا تاجیک با3/96 درصد از سایر ملیت‌ها بیشتر بوده است. در گزارشی که در خصوص وضعیت دانشجویانخارجی در روسیه تهیه شده رقم دانشجویان خارجی برابرصدهزار نفر اعلام شده و مشکلات زیر به عنوان موانع رشداین رقم ذکر شده است: 1-زبان آموزشی دانشگاه‌ها به روسی است که برای رفعاین مشکل ارائه دروس به زبان‌های انگلیسی،فرانسوی و یاآلمانی توصیه شده است؛ 2-عدم شناسایی مدارک دانشگاه‌های روسیه که به‌طورمثال هندوستان در سال 2002 مدارک برخی از دانشگاه‌هایروسیه را به رسمیت نشناخت؛ 3-وضعیت موجود در معرفی نظام آموزشی عالی روسیه کهتبلیغات کافی در این خصوص به عمل نیامده است؛ 4-فقدان علم بازاریابی و فنون بازاریابی در دانشگاه‌هایروسیه؛ 5-عدم رعایت ضوابط علمی در پذیرش دانشجویخارجی.."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.