Skip to main content
فهرست مقالات

موانع استفاده از فناوری اطلاعات در صنعت گردشگری ایران

نویسنده:

ISC (18 صفحه - از 49 تا 66)

کلیدواژه ها : ایران ،فناوری اطلاعات ،گردشگری ،گردشگری الکترونیک ،آزمون فرضیه ،روش‌میدانی

کلید واژه های ماشینی : فناوری اطلاعات، فناوری اطلاعات در صنعت گردشگری، موانع استفاده از فناوری اطلاعات، گردشگری، صنعت گردشگری ایران، فنی، الکترونیکی، موانع، کاربردهای فناوری اطلاعات، تجارت الکترونیکی، مدیران، گردشگری الکترونیکی، موانع استقرار فناوری اطلاعات، فناوری اطلاعات و ارتباطات، مدیریتی، مطالعه موانع استفاده از فناوری، تحلیل اطلاعات، استقرار فناوری اطلاعات در صنعت، مقاله موانع استفاده از فناوری، موانع پیاده‌سازی فناوری اطلاعات ارایه، مدیریت فناوری اطلاعات، سازمانی، فناوری اطلاعات در تجارت الکترونیکی، صنعت گردشگری ایران مطرح، فرضیه‌های، فناوری اطلاعات و موانع استفاده، اجتماعی، مطالعه، بررسی و مطالعه موانع استفاده، عوامل

هدف این مقاله، بررسی و مطالعه موانع استفاده از فناوری اطلاعات در صنعت گردشگری ایران است. در این مقاله موانع استفاده از فناوری اطلاعات در قالب 6 طبقة مدیریتی، انسانی، فرهنگی ‌ـ اجتماعی، سازمانی ـ ساختاری، فنی ـ تکنولوژیکی و محیطی طبقه‌بندی و با روش میدانی مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته‌اند. شش طبقه عوامل یاد شده به 26 عامل فرعی‌تر تقسیم و رتبه‌بندی گردیده‌اند. نتایج نشان می‌دهد به‌جز عوامل طبقه سازمانی ـ ساختاری و مدیریتی، سایر عوامل به‌عنوان موانع استقرار فناوری اطلاعات در صنعت گردشگری ایران مطرح می‌باشند.

خلاصه ماشینی: "در زیر به برخی از تحقیقاتی که به موانع صنعت گردشگری‌ در دو بخش خارجی و داخلی اختصاص دارد،اشاره می‌شود:مطالعات خارجی: -در مقاله‌ای با عنوان چار چوب‌های اساسی گردشگری الکترونیکی در تایلند(2002)، استفاده از فناوری اطلاعات در این صنعت به عنوان یک فرصت مهم برای رشد اقتصادی و توسعه منابع انسانی مورد توجه قرار گرفته است. عدم‌ آگاهی و عدم وجود مهارت‌ها و تخصص‌های مورد نیاز،فقدان حمایت‌های محیطی(به ویژه‌ در خصوص بانکداری و پرداخت الکترونیکی)فقدان انسجام و یکپارچگی بین بخش‌ها و واحدهای مختلف صنعت گردشگری،محدودیت‌های مخابراتی و ارتباطی و پایین بودن‌ پهنای باند،نیاز به آموزش کارکنان و مدیران و کاربران،فقدان ساز و کار اجرایی کردن‌ طرح‌های فناوری اطلاعات،فقدان برنامه جامع درباره فناوری اطلاعات در کشور،مشکلات‌ تخصیص منابع مالی،عدم تناسب فناوری‌های گردشگری الکترونیکی با شرایط موجود و قوانین و مقررات،عدم فرهنگ سازی مناسب از سوی سیاستگزاران و دست‌اندر کاران و عدم‌ توجه به مباحث تبلیغ و بازاریابی الکترونیکی از موانع توسعه گردشگری الکترونیکی ذکر شده است. در این مطالعه پس از بیان مفاهیم کاربردی و پیشینه مطالعات و تحقیقات‌ صورت گرفته؛عوامل زیر به عنوان گردشگری الکترونیکی در کره مورد تایید قرار گرفته‌اند:دانش محدود درباره فناوری‌های موجود،هزینه‌های سرمایه‌ای،فقدان اعتماد به‌ نتایج تجارت الکترونیکی،هزینه‌های نگهداری سیستم،عدم تناسب و سازگاری سیستم‌ها با کاربران و استفاده‌کنندگان،فقدان نیروی انسانی ماهر و متخصص،مقاومت در برابر تغییر از سوی کارکنان و مدیران در زیر بخش‌های صنعت گردشگری،عدم وجود زیر ساخت‌های لازم‌ (نظیر توجه به بسترهای مخابراتی و بانکداری الکترونیکی)عدم حمایت کافی دولت و وجود قوانین و مقررات حمایتی و اجرایی لازم،محدود بودن سطح پذیرش مشتریان و کاربران،حمایت‌های نا کافی مدیریت عالی شرکت‌ها،فقدان انگیزه‌های لازم در کارکنان و مشتریان و مدیران و کوچک بودن اندازه بازار."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.