Skip to main content
فهرست مقالات

موانع استفاده از فناوری اطلاعات در صنعت گردشگری ایران

نویسنده:

ISC (18 صفحه - از 49 تا 66)

کلیدواژه ها :

ایران ،فناوری اطلاعات ،گردشگری ،گردشگری الکترونیک ،آزمون فرضیه ،روش‌میدانی

کلید واژه های ماشینی : فناوری اطلاعات، فناوری اطلاعات در صنعت گردشگری، موانع استفاده از فناوری اطلاعات، گردشگری، صنعت گردشگری ایران، فنی، الکترونیکی، موانع، کاربردهای فناوری اطلاعات، تجارت الکترونیکی

هدف این مقاله، بررسی و مطالعه موانع استفاده از فناوری اطلاعات در صنعت گردشگری ایران است. در این مقاله موانع استفاده از فناوری اطلاعات در قالب 6 طبقة مدیریتی، انسانی، فرهنگی ‌ـ اجتماعی، سازمانی ـ ساختاری، فنی ـ تکنولوژیکی و محیطی طبقه‌بندی و با روش میدانی مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته‌اند. شش طبقه عوامل یاد شده به 26 عامل فرعی‌تر تقسیم و رتبه‌بندی گردیده‌اند. نتایج نشان می‌دهد به‌جز عوامل طبقه سازمانی ـ ساختاری و مدیریتی، سایر عوامل به‌عنوان موانع استقرار فناوری اطلاعات در صنعت گردشگری ایران مطرح می‌باشند.

خلاصه ماشینی:

"در زیر به برخی از تحقیقاتی که به موانع صنعت گردشگری‌ در دو بخش خارجی و داخلی اختصاص دارد،اشاره می‌شود:مطالعات خارجی: -در مقاله‌ای با عنوان چار چوب‌های اساسی گردشگری الکترونیکی در تایلند(2002)، استفاده از فناوری اطلاعات در این صنعت به عنوان یک فرصت مهم برای رشد اقتصادی و توسعه منابع انسانی مورد توجه قرار گرفته است. عدم‌ آگاهی و عدم وجود مهارت‌ها و تخصص‌های مورد نیاز،فقدان حمایت‌های محیطی(به ویژه‌ در خصوص بانکداری و پرداخت الکترونیکی)فقدان انسجام و یکپارچگی بین بخش‌ها و واحدهای مختلف صنعت گردشگری،محدودیت‌های مخابراتی و ارتباطی و پایین بودن‌ پهنای باند،نیاز به آموزش کارکنان و مدیران و کاربران،فقدان ساز و کار اجرایی کردن‌ طرح‌های فناوری اطلاعات،فقدان برنامه جامع درباره فناوری اطلاعات در کشور،مشکلات‌ تخصیص منابع مالی،عدم تناسب فناوری‌های گردشگری الکترونیکی با شرایط موجود و قوانین و مقررات،عدم فرهنگ سازی مناسب از سوی سیاستگزاران و دست‌اندر کاران و عدم‌ توجه به مباحث تبلیغ و بازاریابی الکترونیکی از موانع توسعه گردشگری الکترونیکی ذکر شده است. در این مطالعه پس از بیان مفاهیم کاربردی و پیشینه مطالعات و تحقیقات‌ صورت گرفته؛عوامل زیر به عنوان گردشگری الکترونیکی در کره مورد تایید قرار گرفته‌اند:دانش محدود درباره فناوری‌های موجود،هزینه‌های سرمایه‌ای،فقدان اعتماد به‌ نتایج تجارت الکترونیکی،هزینه‌های نگهداری سیستم،عدم تناسب و سازگاری سیستم‌ها با کاربران و استفاده‌کنندگان،فقدان نیروی انسانی ماهر و متخصص،مقاومت در برابر تغییر از سوی کارکنان و مدیران در زیر بخش‌های صنعت گردشگری،عدم وجود زیر ساخت‌های لازم‌ (نظیر توجه به بسترهای مخابراتی و بانکداری الکترونیکی)عدم حمایت کافی دولت و وجود قوانین و مقررات حمایتی و اجرایی لازم،محدود بودن سطح پذیرش مشتریان و کاربران،حمایت‌های نا کافی مدیریت عالی شرکت‌ها،فقدان انگیزه‌های لازم در کارکنان و مشتریان و مدیران و کوچک بودن اندازه بازار."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.