چکیده:
در این مقاله رسانه های شهروندی و نقش آنها در شکل گیری حوزه عمومی جایگزین و فضای گفت وگویی مورد بررسی قرار گرفته است. ابتدا در خلال مباحث نظری شکل گیری حوزه عمومی جایگزین در بعد نظری و وابستگی آن به یک رسانه فراگیر و متکثر مانند: اینترنت مطرح و سپس سیر تطور و شکل گیری رسانه های شهروندی و جایگاه آنها در زیست بوم جدید رسانه ای مورد بررسی قرار گرفته است. در خلال این پژوهش پنج سایت فعال روزنامه نگاری شهروندی، به عنوان نمونه هایی از رسانه های شهروندی که در ایجاد فضاهای گفت وگویی و شکل گیری حوزه عمومی جایگزین حول محور مورد تمرکز خود عمل می کردند، برای مطالعه انتخاب شدند و با مدیران و بنیان گزاران آنها گفت وگو شد. در نهایت نیز سازوکار فعالیت و اداره این رسانه ها مورد بررسی قرار گرفت و نشان داده شد که نمونه های انتخاب شده دارای چه ویژگی هایی هستند و با چه چالش هایی روبرو شده اند.
خلاصه ماشینی:
"رسانههای شهروندی و حوزه عمومی جایگزین(مطالعه موردی پنج سایت فعال روزنامهنگاری شهروندی در ایران) دکتر هادی خانیکی{o*o} پدرام الوندی{o**o} تاریخ دریافت:89/2/19 تاریخ پذیرش:89/9/8 چکیده {IBدر این مقاله رسانههای شهروندی و نقش آنها در شکلگیری حوزه عمومیجایگزین و فضای گفتوگویی مورد بررسی قرار گرفته است.
ابتدا در خلالمباحث نظری شکلگیری حوزه عمومی جایگزین در بعد نظری و وابستگی آنبه یک رسانه فراگیر و متکثر مانند:اینترنت مطرح و سپس سیر تطور وIB}{o(*)استادیار علوم ارتباطات اجتماعی دانشگاه علامه طباطباییo} {o(**)کارشناس ارشد علوم ارتباطات اجتماعی،دانشگاه علامه طباطباییo} {IBشکلگیری رسانههای شهروندی و جایگاه آنها در زیست بوم جدید رسانهایمورد بررسی قرار گرفته است.
در خلال این پژوهش پنج سایت فعالروزنامهنگاری شهروندی،به عنوان نمونههایی از رسانههای شهروندی که درایجاد فضاهای گفتوگویی و شکلگیری حوزه عمومی جایگزین حول محورمورد تمرکز خود عمل میکردند،برای مطالعه انتخاب شدند و با مدیران وبنیانگزاران آنها گفتوگو شد.
در این فضا میتوانیم نشان دهیم که زیستبوم رسانهها بیش از&%05119TJOG051G% هر زمان دیگری مبتنی بر گفتوگو و تعامل میان رسانههای جریان اصلی و غیر جریاناصلی شده و امکان شکلگیری حوزههای عمومی جایگزین خرد و کلان،فراهم آمدهاست.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) (به تصویر صفحه مراجعه شود) جمعبندی و یافتههای جدید پژوهش در مجموع و با استناد به نمونههای بررسی شده میتوان گفت که در پروژههایروزنامهنگاری شهروندی بررسی شده،یک مسئلۀ الب این است که فرآیند تولید یکخبر یا گزارش و یا فرآیندهای تصمیمگیری برای فعالیت جمعی ذیل یک سایت،سبتبه محتوای ارائه شده و تعداد بازدیدکنندگان آن اهمیت داشت مدیران سایتها بیش ازرباره تعداد بازدیدها دغدغه داشته باشند به اثرگذاری فعالیت تعریف شده و همچنینافزایش تعداد مشارکتکنندگان در فرآیندهای آنلاین و یا برنامههای سایت در فضایواقعی اهمیت میدادند.
www//:ptth:baL-J morf,9002 deveirteR ?swen /swen_fo_erutuf_eht_ro_daf_aidem_nezitic/snoitacilbup/gro bal E} {E :hgrubnidE."