چکیده:
به دلیل محدودیت قدرت ادراک انسان از جهان خارج و نیز محدودیت قدرت استدلال جامع و عمیق، وی با عدم قطعیت و عدم حتمیت مواجه است: عدم حتمیت در رابطه با کفایت اطلاعات و عدم قطعیت در رابطه با جامعیت استنتاجات خود. روش های تصمیم گیری چند معیاره از جمله روش هایی در جهت افزایش اطمینان و کاهش عدم قطعیت ناشی از قضاوت-های تصمیم گیرنده و جامعیت اطلاعات است. یکی از شاخص های محاسبه شده در ماتریس تصمیم در شرایط عدم اطمینان، شاخص حداقل پشیمانی است. هدف از این مطالعه شناخت گزینه هایی با حداقل پشیمانی در انتخاب اعضای هیئت علمی می باشد. به عبارت دیگر با اهمیت دادن به این گزینه ها یا شاخص های انتخابی با کم ترین ریسک در جذب هیئت علمی مواجه خواهیم بود. لذا بدین منظور، در قالب یک مطالعه موردی در دانشگاه اصفهان، گزینه های اصلی در گزینش علمی اعضای هیئت علمی دانشگاه ملاک ارزیابی و بررسی قرار گرفت. در انتخاب گزینه های حداقل پشیمانی، 9 شاخص (گزینه) کلیدی در سه گروه آموزشی، پژوهشی و اجتماعی مورد مطالعه قرار گرفت. امتیازدهی و رتبه بندی گزینه ها با استفاده از الگوریتم الکترا (ELECTRE) انجام شد. نتایج تحلیل بیانگر این مطلب بود که گزینه های اخلاق آموزشی، سوابق تحصیلی (اعم از دانشگاه فارغ التحصیلی، دانش آموخته رتبه برتر) و توانایی تدریس، شاخص هایی هستند که حداقل پشیمانی از مدنظر قرار دادن آن ها در گزینش علمی افراد بدست می آید. به عبارتی انتخاب این شاخص ها با اطمینان بالایی در مدیریت ریسک برخوردار است و تصمیم گیرندگان تاسف کم تری نسبت به انتخاب این شاخص ها به عنوان شاخص های اثرگذار خواهند خورد.
Human is faces to uncertainty and doubtful which arises from limitation about world and comprehension and reasoning power. Multi criteria decision making are as methods to increase confidence and decrease uncertainty resulting decision makers judgments and adequate information. Minimum regret is one of the considering indices in the decision making matrix over uncertainty. The purpose of this study was investigation of recruiting academic staffs considering minimum regret indices. This means that these indices contain the least risk in academic staffs’ selection. To this aim، main indicators affecting academic staffs’ selection in the University of Isfahan have been determined. Considering indices have been categorized in three levels involving educational، research and social indices. To rank indices، ELECTRE algorithm has been applied. Results indicated that indices of educational manner، teaching ability and educational resume were most affecting indices to recruit academic staffs while these indices are with minimum regret and high confidence.