Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی عوامل مؤثر بر صادرات غیر نفتی: مطالعه موردی پسته، خرما، کشمش

نویسنده: ؛

بهار 1377 - شماره 6 (26 صفحه - از 83 تا 108)

کلید واژه های ماشینی : بررسی مدل عرضه صادرات محصولات ،کشمش ،نرخ ارز صادراتی ،نرخ ارز ،افزایش نرخ ارز صادراتی ،غیرنفتی ،مدل عرضه صادرات محصولات ،عرضه صادرات محصولات منتخب ،صادرات غیرنفتی ،کشش قیمتی ،بررسی مدل عرضه صادرات ،محصولات پسته و کشمش ،مدل عرضه صادرات ،افزایش تولید محصولات منتخب ،کشش قیمتی عرضه صادرات ،قیمت صادرات محصولات منتخب ،خشکبار ،صادرات محصولات منتخب ،کاهش درآمد ارزی حاصل ،خشکبار ایران ،صادرکننده ،صادرات محصولات پسته ،کشمش و خرما ،عرضه صادرات محصولات ،افزایش نرخ ارز ،تولید محصولات منتخب ،صادرات محصولات ،کششهای ظرفیت تولید محصولات ،کشش قیمتی و کشش ،عرضه صادرات

امروزه توسعه صادرات کالاهای غیرنفتی یک ضرورت به شمار می‌آید،زیرا صادرات‌ کالاها درآمدهای ارزی را افزایش می‌دهد و در نتیجه اجرای برنامه‌های توسعه اقتصادی را که‌ متضمن هزینه‌های ارزی است امکان‌پذیر می‌سازد و همچنین اشتغال را نیز در کشور افزایش‌ می‌دهد. صادرات محصولات کشاورزی کشور نقش عمده‌ای در صادرات غیرنفتی داشته و نسبت‌ به بخشهای دیگر از ثبات بیشتری برخوردار بوده است.در بین محصولات کشاورزی،پسته، کشمش و خرما از اهمیت بیشتری برخوردار می‌باشند.ایران بزرگترین صادرکننده و تولیدکننده پسته و خرما و سومین تولیدکننده کشمش در جهان می‌باشد.به علت کمبود کارخانجات جنبی،سالانه 22 درصد از تولید خرمای ایران نابود می‌شود.بیشتر خشکبار ایران‌ به صورت فله صادر می‌شود و ارزش‌افزوده حاصل از بسته‌بندی‌های کوچک نصیب‌ کشورهای صادرکننده مجدد،می‌گردد.وجود واسطه بین صادرکننده و مصرف‌کننده نهایی، کشش نهایی خارجیان برای محصولات ما را کاهش می‌دهد و باعث کاهش درآمد ارزی‌ حاصل از صادرات این محصولات می‌شود. بررسی قوانین و مقررات حاکم بر صادرات غیرنفتی بعد از انقلاب و طی برنامه اول،نشان‌ داد که برقراری پیمان ارزی روند صادرات را کند می‌کند لذا حذف یا تخفیف پیمان ارزی، افزایش نرخ ارز صادراتی متناسب با تورم داخلی،اجازه انتقال امتیاز واردات در مقابل‌ صادرات می‌تواند راهگشای بسیاری از مشکلات صادرات غیرنفتی باشد. در مقاله حاضر،جهت بررسی عوامل کمی مؤثر بر صادرات محصولات پسته و کشمش و خرما از مدل باند استفاده شده است.بررسی مدل عرضه صادرات محصولات منتخب نشان‌ داد که کشش قیمتی و کشش ظرفیت تولید محصولات مورد نظر مثبت بوده و افزایش قیمتهای‌ نسبی و افزایش تولید محصولات منتخب باعث افزایش ارزش صادرات این محصولات‌ می‌شود.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.