چکیده:
هدف کلی این مقاله، تعیین ظرفیت بالقوه صادرات مرکبات ایران از طریق شناخت
ظرفیتهای منابع تولید، تعیین موقعیت نسبی ایران به لحاظ شاخصهای مزیت در طرف تولید
و تجارت مرکبات و مشکلات و موانع صادرات این محصول میباشد.کشورهای مورد بررسی در
این مطالعه اسپانیا، آمریکا، ایتالیا، ایران، برزیل، پاکستان، ترکیه، چین، رژیم
اشغالگر قدس(اسرائیل)و هند میباشد.به طور خلاصه میتوان گفت که این مطالعه در جستجوی پاسخی مناسب برای مسایل زیر
میباشد:امکانات صادراتی مرکبات ایران در سالهای 1378 و 1383 چیست؟در این سالها چه میزان
مرکبات از لحاظ وزن و ارزش قابل صدور میباشد؟موقعیت نسبی ایران به جهت شاخصهای مزیت در طرف تولید تجارت مرکبات در بین
کشورهای عمده تولیدکننده و به ویژه کشورهای تولیدکننده منطقه، چیست؟راه حل مسأله چیست؟چه پیشنهاداتی برای افزایش تولید و تقویت صادرات کشور وجود
دارد؟
خلاصه ماشینی:
"به طور خلاصه میتوان گفت که این مطالعه در جستجوی پاسخی مناسب برای مسایل زیر میباشد: امکانات صادراتی مرکبات ایران در سالهای 1378 و 1383 چیست؟در این سالها چه میزان مرکبات از لحاظ وزن و ارزش قابل صدور میباشد؟ موقعیت نسبی ایران به جهت شاخصهای مزیت در طرف تولید تجارت مرکبات در بین کشورهای عمده تولیدکننده و به ویژه کشورهای تولیدکننده منطقه، چیست؟ راه حل مسأله چیست؟چه پیشنهاداتی برای افزایش تولید و تقویت صادرات کشور وجود دارد؟ (*)عضو هیأت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائی.
حال، با توجه به این توان بالقوه صدور و قابلیتهای تولید مرکبات تنها شرط لازم برای توسعه صادرات بوده و به هیچ وجه تضمینکننده مزیت کشور در عرضه صدور نخواهد بود، باید وضعیت ایران از لحاظ شاخصهای مزیت در طرف تجارت نیز مورد بررسی قرار گیرد تا بدین ترتیب با رفع موانع موجود در مرحله صادرات، قابلیتهای تولیدی کشور جهت صادرات تعیین و موجب افزایش سهم ایران در بازار جهانی مرکبات گردد.
مرکبات یکی از مهمترین محصولات باغی کشور است که با توجه به گستردگی سطح زیر کشت و شرایط مطلوب جغرافیایی در مناطق مختلف کشور، امکان افزایش عملکرد در واحد سطح مرکبات و کوشش در جهت کاهش ضایعات این محصول، به نظر میرسد از ظرفیت بالقوهای در تولید به مراتب فراتر از توان بکار گرفته شده برخوردار باشد.
محاسبات انجام شده نشان میدهند در بین کشورهای مورد بررسی، اسپانیا دارای بیشترین مزیت نسبی در صدور مرکبات است، زیرا سهم اندک مصرف داخلی به تولید داخلی، این کشور را قادر به حضور بیشتر در بازار جهانی مرکبات، نموده است."