Skip to main content
فهرست مقالات

تجزیه و تحلیل میزان مشتری محور بودن فروشگاه زنجیره ای رفاه اصفهان و ارایه راه حلهای کاربردی جهت ارتقای آن

نویسنده: ؛ ؛

تابستان 1378 - شماره 11 (34 صفحه - از 105 تا 138)

کلید واژه های ماشینی : فروشگاه زنجیره‌ای رفاه اصفهان ،فروشگاه زنجیره‌ای رفاه ،میزان مشتری محور بودن فروشگاه ،فروشگاههای زنجیره‌ای ،رضایت مشتری ،مشتریان فروشگاه زنجیره‌ای رفاه ،مشتری محور بودن فروشگاه ،محور بودن فروشگاه زنجیره‌ای ،میزان مشتری محور بودن ،رفاه اصفهان ،زنجیره‌ای ،مشتریان فروشگاه زنجیره‌ای ،توزیع کالا ،مشتریان فعلی فروشگاه زنجیره‌ای ،مشتری محور بودن ،رضایت مشتریان ،فروشگاههای زنجیره‌ای در اصفهان ،تومان ،شبکه توزیع کالاها ،فروشگاه‌های زنجیره‌ای در هر ،قیمت کالاها ،میزان خریدشان از فروشگاه ،مشتریان فروشگاه ،تومان در ماه ،مشتریان فعلی فروشگاه ،شبکه توزیع ،عواملی از دید مشتریان ،توجه به کیفیت اجناس ،وجود برچسب قیمت ،ارزشی از دیدگاه مشتریان

به دنبال ضرورت تأمین رضایت مشتری از نهادهای خدمات رسانی جامعه و شبکه توزیع کالاها، بررسی وضعیت فروشگاه زنجیره‌ای رفاه اصفهان از دیدگاه مشتری محور بودن آن به عنوان هدف اصلی تحقیق حاضر انتخاب گردید و این پژوهش که به صورت میدانی انجام گرفته است، با توزیع کردن پرسشنامه به بررسی خصوصیات مشتریان و ویژگی‌های ارزشی آنان پرداخته است.نتایج حاصله از پرسشنامه‌های توزیع شده در بین مشتریان، به دو سؤال اصلی تحقیق عبارت از 1.ویژگی‌های مشتریان فعلی چگونه است و 2.چه عواملی از دید مشتریان جنبه‌های ارزشی دارند، پاسخ می‌دهد.بررسی ویژگی‌های مشتریان نشان می‌دهد که تعداد مشتریان مرد تقریبا چهار برابر تعداد مشتریان زن و غالبا در رده سنی 20 تا 30 ساله هستند، تعداد خانوار آنها اغلب 3، 4، 5 و یا 6 نفره است.98 درصد مشتریان باسواد هستند و از این تعداد 72 درصد دارای مدرک دیپلم و یا بالاتر از دیپلم می‌باشند.شغل اکثر آنها در دو بعد مشاغل آزاد و مستخدمین سازمانهاست که به‌طور متوسط درآمدی بین 50 تا 60 هزار تومان در ماه کسب می‌کنند.به رغم علاقه مشتریان، تعداد کمی از آنها سهام‌دار فروشگاههای زنجیره‌ای رفاه هستند.خریداران معمولا به صورت هفتگی یا ماهانه و به شکل حضوری خرید می‌کنند و اکثریت مشتریان را ساکنان بومی شهر اصفهان تشکیل می‌دهند که فاصله محل سکونتشان تا فروشگاه حداکثر تا شعاع 5 کیلومتری است.بررسی جنبه‌های ارزشی از دیدگاه مشتریان فعلی فروشگاه زنجیره‌ای رفاه نیز نشان می‌دهد که مشتریان به‌طور نسبی از امکانات داخلی فروشگاه، وضعیت بهداشتی، سیستم خرید، کیفیت اجناس(به نسبت قیمت آن)در مقایسه با کالاهای مشابه خارج فروشگاه، تنوع اجناس، نحوه عرضه محصولات، شبانه‌روزی بودن فروشگاه، سیستم کنترل مشتریان و سیستم پرداخت به شکل فعلی، رضایت داشته و نسبت به وجود برچسب قیمت، بروشور داشتن کالاها، مشخص بودن تاریخ تولید و انقضا برای اجناس فاسدشدنی، پایین‌تر بودن قیمت کالاها نسبت به خارج از فروشگاه، ضمانت پس از فروش برای کالاها و جایگزین کردن سریع کالاها در هنگام خالی شدن غرفه‌ها، رضایت کمتر و نسبت به اصلاح آن تأکید نموده‌اند.به عبارتی، چون از بین جنبه‌های قید شده در پرسشنامه، درصد بیشتری از عوامل رضایت مشتریان حاصل شده است، می‌توان چنین نتیجه گرفت که فروشگاه زنجیره‌ای رفاه اصفهان، نسبتا مشتری محور می‌باشد.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.