Skip to main content
فهرست مقالات

ارزیابی درجه تمرکز در سطح تولید و عمده فروشی بازار انواع یخچالهای خانگی

نویسنده: ؛ ؛

پاییز 1379 - شماره 16 علمی-پژوهشی (28 صفحه - از 85 تا 112)

کلید واژه های ماشینی : بازار انواع یخچالهای خانگی ،یخچالهای خانگی ،انواع یخچالهای خانگی ،درجه تمرکز در سطح ،تمرکز در سطح تولید ،درجه تمرکز ،تولیدکنندگان انواع یخچالهای خانگی ،تمرکز در سطح ،خانگی ،سطح تولید و عمده‌فروشی بازار ،انواع یخچال ،تمرکز در سطح تولیدکنندگان ،واحدهای تولیدی ،سطح تولید ،بازار یخچالهای خانگی ،عمده‌فروشی بازار انواع ،تولیدی ،بازار یخچال ،ارزیابی درجه تمرکز ،سیاستهای دولت ،سیاستهای دولت و درجه تمرکز ،درصد از فروش بازار ،صرفه‌های ناشی از مقیاس ،سطح تولیدکنندگان ،سطح تولیدکنندگان انواع ،بنگاه برتر ،عمده‌فروشی بازار ،شاخصهای تمرکز ،واحدهای تولیدی مورد بررسی ،محصولات تولید

در این مقاله با این فرض که معمولا رفتار انحصاری و گرایش به انحصار با تمرکز بالا توأم است و درجه تمرکز مهمترین متغیر ساختاری برای تبیین عملکرد بازار به حساب می‌آید، درجه تمرکز در سطح تولید و عمده‌فروشی بازار انواع یخچال خانگی با استفاده از شاخصهای تعداد بنگاهها، معکوس شاخص‌ H (هرفیندال- هیرشمن)و سهم یک و چهار بنگاه برتر (nRC) برآورده شده است.ضمن بررسی علل و پیامدهای تمرکز محاسبه شده این نتیجه به دست آمده است که سیاستهای دولت و نحوه دخالت آن در بازار مهمترین عامل توضیح دهنده تمرکز بالا در سطح تولیدکنندگان و درجه تمرکز به دست آمده در سطح عمده‌فروشان بوده است.در عین حال که نقش تفاوت محصولات تولیدکنندگان مختلف نیز به عنوان یک متغیر ساختاری، جدی تلقی شده است.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.