چکیده:
در این مقاله با این فرض که معمولا رفتار انحصاری و گرایش به انحصار با تمرکز
بالا توأم است و درجه تمرکز مهمترین متغیر ساختاری برای تبیین عملکرد بازار به حساب
میآید، درجه تمرکز در سطح تولید و عمدهفروشی بازار انواع یخچال خانگی با استفاده
از شاخصهای تعداد بنگاهها، معکوس شاخص H (هرفیندال- هیرشمن)و سهم یک و چهار
بنگاه برتر (nRC) برآورده شده است.ضمن بررسی علل و پیامدهای تمرکز محاسبه شده
این نتیجه به دست آمده است که سیاستهای دولت و نحوه دخالت آن در بازار مهمترین عامل
توضیح دهنده تمرکز بالا در سطح تولیدکنندگان و درجه تمرکز به دست آمده در سطح
عمدهفروشان بوده است.در عین حال که نقش تفاوت محصولات تولیدکنندگان مختلف نیز به
عنوان یک متغیر ساختاری، جدی تلقی شده است.
خلاصه ماشینی:
"چکیده در این مقاله با این فرض که معمولا رفتار انحصاری و گرایش به انحصار با تمرکز بالا توأم است و درجه تمرکز مهمترین متغیر ساختاری برای تبیین عملکرد بازار به حساب میآید، درجه تمرکز در سطح تولید و عمدهفروشی بازار انواع یخچال خانگی با استفاده از شاخصهای تعداد بنگاهها، معکوس شاخص H (هرفیندال- هیرشمن)و سهم یک و چهار بنگاه برتر (nRC) برآورده شده است.
تفاوت کالا تفاوت کالاهای تولید شده در یک بازار، توسط بنگاههای مختلف از جمله ویژگیهای ساختاری بازار است، که میتواند از طریق تأثیر بر سهم نسبی واحدهای فعال از یک سو و همچنین به عنوان یک عامل بازدارنده و مانع ورود بنگاههای بالقوه از سوی دیگر، درجه تمرکز بازار را متأثر کرده و عملکرد بازار را تغییر دهد و به عبارت دیگر به شکلگیری قدرت بازاری برای واحدهای تولیدی خاص منجر شود.
جدول 4-برآورد شاخصهای مختلف تمرکز در سطح عمدهفروشی بازار انواع یخچالهای خانگی(سال 1376) مأخذ:اطلاعات بدست آمده از مراجعه مستقیم به واحدهای تولیدی بررسی توزیع استانی محصولات تولید شده توسط 8 بنگاه تحت نظارت سازمان بازرسی و نظارت که بالغ بر 58 درصد از فروش بازار را به عهده داشتهاند نشان میدهد که سهم استانها از کل توزیع بسیار نابرابر میباشد.
اگر شاخص H را برای نشان دادن سهم استانها و تمرکز توزیع بین آنها برآورد کنیم مقدار 37% بدست میآید که در واقع بیانگر این نکته است که محصولات توزیع شده توسط هشت بنگاه مورد بررسی(58 درصد کل تولید)تنها از طریق عمدهفروشان مستقر در(3)استان کشور صورت گرفته است."