چکیده:
1993،سال تحقق بازار واحد اروپا،سالی که حرکت آزاد سرمایه،نیروی انسانی،کالا و خدمات در داخل بازار واحد اروپا آغاز میشود است.به عقیدهء بسیاری از منتقدان، سیاستمداران و اقتصاددانها تحقق بازار واحد اروپا،عصر جدیدی از فرصتهای اقتصادی و سیاسی به همراه خواهد آورد و در داخل جامعه اروپا ثروت و اشتغال ایجاد خواهد نمود و در عین حال باعث ایجاد رقابت فشردهای در محیط تجاری خواهد شد که بنوبهء خود به کاهش قیمتها،افزای تقاضا و کاهش تورم خواهد انجامید و در نهایت بازاری پدید خواهد آمد که بزرگترین بلوک اقتصادی بالقوه جهان خواهد شد. 1993 چالشی است با هدف اصلی ایجاد محیطی اقتصادی که در سایه آن صنایع اروپائی بتوانند به گونهای رقابتیتر عمل کنند و بر قدرتهای اقتصادی جهان به برتری دست یابند و این همانا از مهمترین علل اتحاد اروپا است.بازار واحد اروپا در مسیر تحقق این هدف و در عملکرد آینده خود، با چالشهای عمدهای،از نظر ساختار صنعت و ترکیب مشتریان و رفتار آنان روبرو خواهد شد.این مقاله به معرفی ماهیت و آثار ناشی از این چالشها میپردازد.
خلاصه ماشینی:
"آثار ناشی از حضور شرکتهای ژاپنی در جامعه اروپا گوناگون است اولا شرکتهای مسلط اروپائی باید به منظور رقابت با ژاپنیها از نظر هزینه،پژوهش و توسعه و بازاریابی در عملکرد خود تجدید نظر کنند ولی در عین حال شرکتهای ژاپنی تحت فشار فزایندهای برای تامین منابع خود از خارج هستند.
-حذف حمایت دولت از هرکدام از رقبا -اثر نرخ برابری ارز بر روی قیمتهای نسبی (1)- INTEGRATION (2)- DIVERSIFICATION (3)- ADJOINING INDUSTRY -مشکلات ناشی از تجارت موازی1 -کاهش هزینه اعتبار -زمینههای مساعدت و همکاری -پیامدهای ناشی از تغییرات ساختاری در کل سیستم ارزشی صنعت با در نظر گرفتن الگوی فشردگی رقابت که در ارتباط با آثار بازار واحد تعدیل شده است مدیران میتوانند درک بهتری از بازار واحد و سیاست آن داشته باشند،از این گذشته،با تاکید بر فشردگی رقابت میتوان موقعیتها و خطرها را آسانتر مشخص کرد.
براساس اظهارات پورتر عواملی که بر روی برخورد رقبا اثر میگذارد بشرح زیر است: -محدودهای که در آن رقبای درون صنعت در توازن با یکدیگر قرار دارند چنانچه تمامی شرکتهای رقیب از اندازههای مساوی برخوردار باشند تهدید به رقابت فشرده افزایش میباشد و چنانچه در یک بازار شرکت مسلطی وجود داشته باشد،درجه بالاتری از ثبات مشاهده خواهد شد.
کاهش هزینههای اعتبار: تشدید رقابت در بخش خدمات مالی به علت کاهش کنترل،جریان اخذ وام ارزانتر و رقابتیتر را تشویق خواهد کرد و این مسئله دارای پیامدهای زیر خواهد بود: -ارائه سرمایه برای تازه واردان به بازار و درنتیجه فشردهتر شدن رقابت -ایجاد انگیزه افزایش تولید برای شرکتها که منجر به افزایش ظرفیت تولید در بعضی از نقاط در طول سیستم ارزشی(با اثر کاهش سوددهی در نقاط از سیستم که سوددهی تحت تاثیر جنگ قیمت و هزینههای اضافی بازاریابی قرار میگیرد) میشود."