چکیده:
هدف تحقیق حاضر، ارزیابی وضعیت موجود و مطلوب توریسم روستایی در شهرستان های آمل و بابل، بابلسر و ساری با آمیخته بازاریابی می باشد. آمیخته بازاریابی مورد بررسی در این تحقیق شامل هفت مولفه (P7) مکان، برنامه ریزی و مدیریت، شواهد و امکانات فیزیکی، تبلیغات، مردم و کارکنان، قیمت و محصول می باشد. در این راستا با پیمایش میدانی و روش تحقیق توصیفی- تحلیلی به گردآوری داده براساس پرسشنامه محقق ساخته 48 سوآلی که گویه های مربوط به آن با توجه به ویژگی های جغرافیای توریسم گزینش شده اند، پرداخته شد. جامعه آماری، کارکنان سازمان های میراث فرهنگی و گردشگری و شهرداری بودند که از بین کارشناسان مربوط به این امر، بصورت تمام شمار (90 N=) مورد آزمون قرار گرفتند. پردازش داده ها با نرم افزار Spss و آزمون های میانگین، کای اسکوئر، ویلکاکسون و فریدمن صورت گرفت. برای سنجش معناداری تفاوت بین مولفه های آمیخته بازاریابی در دو وضع موجود و مطلوب با آزمون ویلکاکسون نشان از تفاوت بین دو وضع مورد مقایسه می باشد. از آزمون فریدمن برای اولویت بندی میزان تاثیر مولفه ها در توسعه توریسم روستایی استفاده شد که نتایج حاکی از اهمیت بالای مولفه-های تبلیغات، مردم و محصول از نظر آزمودنی ها در تاثیرگذاری بر توسعه توریسم روستایی در شهرستان های آمل، بابل، بابلسر و ساری می باشد. در نهایت مشخص شد آمیخته ای که از ترکیب هفت مولفه مذکور تشکیل شده، با سطح معناداری 000/0 و در سطح خطای مجاز 05/0 این قابلیت را داراست تا اولا، به خوبی بیانگر وضع موجود بازاریابی توریسم روستایی در منطقه بوده و دوما باعث ارتقای سطح توسعه
Ports are one of the main axes of economic development of regions that have potential and investment opportunities. In fact difference geographic and environmental advantages of each region are capable to develop and this caused the inequality in progress of countries. The purpose of this research is evaluation and identifies geographic facilities and capabilities to develop the ports of the Caspian Sea region. Methodology is descriptive - analytic and use of Resource documents and also using the ELECTRE and TOPSIS technique. for weighting of criteria is used AHP model. After the overall survey and comparison criteria، through ports are located north of the Caspian Sea area، three port of Noshahr and Amirabad in Mazandaran province and Anzali in Gilan province have been selected to conduct this research. Results of the research findings show that Bandar Anzali among comparisons the ports، In terms of reviewed criteria، is located in first order. And was selected as most suitable port for development of north region of IRAN.
خلاصه ماشینی:
"ترکیب هفت مؤلفه (مکان ، تبلیغات ، شواهد و امکانات فیزیکی ، مدیریت و برنامه ریزی ، کارکنان و مردم ، محصول ، قیمت ) در قالب مدل جامع آمیخته بازاریابی (مدل P٧) سعی دارد اولا به بررسی وضع موجود مؤلفه های آمیخته بازاریابی توریسم روستایی در شهرستانهای آمل ، بابل ، بابلسر و ساری پرداخته و سپس اولویت بندی این مؤلفه ها جهت میزان تأثیرگذاری بر روند توسعه توریسم روستایی در مناطق مورد مطالعه را مشخص کند.
در این تحقیق به علت اینکه نمونه ها بصورت جفت و همبسته می باشند و همچنین هدف ، سنجش معناداری تفاوت بین مؤلفه های آمیخته بازاریابی در دو وضع موجود و مطلوب می باشد بنابراین از آزمون ویلکاکسون و محاسبه مقدار آماره Z استفاده شده است (جدول شماره ٥).
نتایج حاصل از آزمون فریدمن (جدول شماره ٧) نشان می دهد که با توجه به نظرات مسئولان و کارشناسان دو سازمان مورد مطالعه ، اختلاف معناداری بین مؤلفه های آمیخته بازاریابی گردشگری روستایی از نظر میزان تأثیرگذاری آنها بر ارتقای جایگاه و توسعه گردشگری روستایی در استان مازندران وجود دارد.
نتیجه گیری : در تحقیق حاضر به ارزیابی آمیخته بازاریابی - مدل P٧- و هفت مؤلفه آن (قیمت ، تبلیغات ، مکان ، شواهد و امکانات فیزیکی ، مردم و کارکنان ، محصول ، مدیریت و برنامه ریزی ) در گردشگری روستایی استان مازندران از نظر مدیران و کارشناسان سازمان های گردشگری و صنایع دستی و شهرداری در دو وضعیت موجود و مطلوب پرداخته شد."