Skip to main content
فهرست مقالات

هماهنگی: معیار صحت (2)

نویسنده:

ISC (8 صفحه - از 3 تا 10)

کلید واژه های ماشینی : منطق، هماهنگی، معیار صحت، ادراکات، خصوصیت کلی معیار صحت، قلمرو، خطا، ذهن، دلالت، منطق ادراکات قلبی، ادراکات قلبی، منطق ایجاد هماهنگی و انسجام، کلی، نظام، کیفیت، خصوصیت کلی، مشترک، نقش عمده منطق ایجاد هماهنگی، خصلت مشترک، عینی، علت دلالت و معیار صحت، خصوصیت کلی انکارناپذیری، ابزار، صحت (، نظام منطق، مفاهیم، ادراکات انسان هماهنگ با طلب، هماهنگی با جهت نظام، منطق متناسب، کاهش خطای ذهن

منطق،ابزاری است برای کاهش خطای ذهن که به واسطه‌ آن اشتباهات کاهش یافته و از طرف دیگر موجب رفع‌ اختلافات می‌گردد. موضوعات متفاوت مستلزم داشتن منطقهای مناسب با قلمرو خاص آنهاست.با توجه به اینکه نقش عمده منطق ایجاد هماهنگی و انسجام در ادراکات است لذا اساسا خود منطق‌ها باید هماهنگ باشند تا بتوانند چنین نقشی را بعهده گیرند و آن‌ مستلزم وجود مبنایی مشترک بر تمامی منطق‌هاست که بعنوان‌ ربط جامع در بین همه منطق‌ها عمل نماید. هر منطقی متکفل ملاحظه رابطه بین مقدمات و نتایج‌ است لذا خصلت مشترک همه آنها«دلالت»است و آن مبنای‌ هر منطقی است. دلالت باید به علت و منشائی باز گردد که آن امری حقیقی‌ بوده و دارای سه خصوصیت کلی انکارناپذیری،شمولیت و ثبوت باشد. در ادامه بحث«هماهنگی»را بعنوان«معیار صحت» معرفی نموده و مناسبت داشتن یک کیفیت با کیفیت دیگر از جهتی خاص،که به هدف مشترک می‌انجامد را هماهنگی‌ خواندیم.از انجا که هر هدف در کنار اهداف دیگر قرار داشته‌ و خود مقدمه‌ای برای هدف شامل است بنابراین«هماهنگی با جهت نظام هستی»بعنوان معیار صحت موردنظر است. هماهنگی نیز سه خصوصیت کلی معیار صحت را دارا می‌باشد. در نتیجه هم انکارناپذیر بوده و هم بر هر دوئیتی شامل‌ می‌باشد هم‌چنین از آنجا که تغییرات نیز مبتنی بر هماهنگی‌ هستند،پس مفهوم ثبات نیز در مورد هماهنگی صادق است. با عنایت به اینکه سه مقوله و قلمرو متفاوت در«نظام‌ ادراکات»طرح نمودیم روشن شد که،علیرغم ضرورت داشتن‌ سه منطق متناسب با هریک از قلمروها(ادراکات قلبی،عقلی، عینی)آن سه منطق خود نیز تحت یک ربط جامع و نظام واحد قرار می‌گیرند که بعنوان«نظام منطق»می‌باشد.

خلاصه ماشینی: "با توجه به اینکه نقش عمده منطق ایجاد هماهنگی و انسجام در ادراکات است لذا اساسا خود منطق‌ها باید هماهنگ باشند تا بتوانند چنین نقشی را بعهده گیرند و آن‌ مستلزم وجود مبنایی مشترک بر تمامی منطق‌هاست که بعنوان‌ ربط جامع در بین همه منطق‌ها عمل نماید. اما با عنایت به مباحثی که در مورد هماهنگی مطرح گردید و نیز اینکه خود ادراکات به صورت یک مجموعه مرتبط و منسجم و بعنوان یک کل جهت‌دار بوده و بین‌ حالات قلبی و مفاهیم نظری و ادراک از عینیت لزوما باید هماهنگی وجود داشته باشد و خاصه با توجه به اینکه اصولا نقش منطق،ایجاد چنین هماهنگی و انسجام فراگیر درونی‌ و برونی و عرضی و طولی است،لذا خود منطق‌های متناسب با هرکدام از قلمروهای‌ سه‌گانه ادراک نیز باید دارای مبنایی مشترک و واحد باشند تا بعنوان یک کل منسجم عمل‌ نمایند که به آن«نظام منطق»اطلاق نموده و آن را به عنوان یک کل دارای اجزای سه‌گانهء ذیل می‌دانیم: نظام منطق 1-منطق ادراکات قلبی 2-منطق ادراکات نظری 3-منطق ادراکات حسی بیان فوق را می‌توان در نمودار ذیل مشاهده کرد. با توجه به اهمیت مطلب و مباحثی که در مورد مبانی منطق و خصوصیات کلی‌ جامع مشترک آنها گفته شد علی الاصول منطق ادراکات قلبی می‌بایست کاملا هماهنگ با علت دلالت و معیار صحت بوده و خصوصیات آنها را داشته باشد تا بتواند ضمن حفظ انسجام درونی ادراکات قلبی آنها را با طلب شامل و ادرکات عقلی و عینی هماهنگ‌ سازد. با توجه به اینکه نقش عمده منطق ایجاد هماهنگی و انسجام در ادراکات است لذا اساسا خود منطقها باید هماهنگ باشند تا بتوانند چنین نقشی را به‌ عهده گیرند و آن مستلزم وجود«مبنای مشترک»بر تمامی منطق‌هاست که بعنوان ربط جامع در بین همه منطقها عمل نماید."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.