Skip to main content
فهرست مقالات

چند روش طراحی استراتژی کلی برای سازمانهای انتفاعی

نویسنده:

ISC (20 صفحه - از 35 تا 54)

کلید واژه های ماشینی : استراتژی، روش طراحی استراتژی کلی، سازمان، آرایه، روش، تولید، تجزیه و تحلیل، مدیران، بازار، تجزیه و تحلیل بدره سازمان

آشنایی با چند روش طراحی استراتژی کلی در سطح‌ سازمان‌های انتفاعی درک مراحل برنامه‌ریزی را برای‌ علاقمندان به آن بخصوص در سطوح کلی سازمانهای چند محصوله و تک‌تک واحدهای تولیدکننده هریک از آن‌ محصولات آسان می‌نماید.این روش‌ها چارچوبهای کلی برای‌ تدوین استراتژی‌های تفصیلی و جامع دربرگیرندهء سطوح‌ مختلف سازمانی به دست می‌دهد. این راه کارهای عمده،مسیرهایی را که امروزه مدیران،مختصصان برنامه‌ریزی و مشاوران مدیریت عمدتا در خارج‌ برای رسیدن به اهداف خود می‌پیمایند،نشان می‌دهد و تجربه‌های ارزشمندی را برای برنامه‌ریزی به ما می‌آموزد.این‌ روشها که متعاقبا تشریح خواهند شد با عنوان‌هایی که در پی‌ می‌آیند معروف شده‌اند.روش‌های مورد بحث عبارتند از: (2)تجزیه و تحلیل بدره سازمان با استفاده از چارچوب گروه‌ مشاورین بوستن‌1 (3)روش رقابتی پورتر2 (4)روش تطابقی مایلز و اسنو3 (5)روش گام به گام و خودروینده مستتر در آثار کوئین و مینزبرگ‌4

خلاصه ماشینی:

"چهار استراتژی منتج از تجزیه و ترکیب‌های شرایط بیرونی و اوضاع درونی به شرح زیر هستند: ازریابی وضعیت درونی سازمان (به تصویر صفحه مراجعه شود) ارزیابی شرایط محیط سازمان شکل(1)-ارزیابی تهدیدها،تحدیدات و فرصت‌های محیطی و نقاط قوت و ضعف سازمانی الف-استراتژی متناسب با تقاط ضعف درونی و تهدیدهای بیرونی(استراتژی ضت): استراتژی ضت(خانه سمت چپ پایین)ایجاب می‌کند نقاط ضعف و تهدیدها به حد اقل برسد،بنابراین شرکتی که ضعیف است و با تهدیدهای شدیدی روبرو است مثلا می‌تواند در دیگر شرکتها ادغام شود یا حجم فعالیتهای خود را کاهش دهد،یا نهایتا باید منحل گردد. (به تصویر صفحه مراجعه شود) شکل(3)تجزیه و تحلیل پویایی نقاط قوت و ضعف و تهدیدها،تحدیدات و گشایش‌ها 2-روش تجزیه و تحلیل بدره سازمان با استفاده از این روش تلاش به عمل می‌آیدتا تصویری کلی از موقعیت و جایگاه‌ هر یک از کالاها و خدماتی که بنگاه تجاری عرضه می‌کند در محیط خاص و با توجه به‌ رقبای هریک از آن کالاها و خدمات ترسیم شود. چون از یک طرف این تولیدکنندگان بزرگ و معمولا شناخته شده در بازار حضور دارند و از طرف دیگر رشد تقاضا برای این‌گونه محصولات افزایش زیادی ندارد سرمایه‌گذاران جدید انگیزه‌ای برای ورود به قلمرو این صنایع حس نمی‌کنند،به همین‌ دلیل تولیدکنندکان این محصولات،موقعیت خود را تثبیت شده ارزیابی می‌نمایند و با اطمینان خاطری نسبتا زیاد درآمد ناشی از این کسب خود را برای سرمایه‌گذاری جهت‌ تولید کالاها یا خدمات جدید یا جهت بهبود موقعیت آن دسته از کالاها یا خدماتی که‌ ممکن است در وضع ستاره یا علامت سوال باشند،به مصرف می‌رسانند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.