چکیده:
هدف این مقاله،آشنایی با سیستم"تولید به هنگام"است.سیستمی که سالهاست در شرکتهای خودروسازی ژاپنی و بعضی دیگر از کشورهای صنعتی،مورد استفاده قرار گرفته است.این سیستم غالبا برای صنایعی که دارای خط مونتاژ هستند،کاربرد دارد و محدود به مراکز تولید خودرو نمیشود.ارتباط این سیستم با روشهای کنترل موجودی قطعات نیمه ساخته، کنترل کیفیت کالا،کاهش ضایعات و مصنوعات معیوب،بسیار بالا است[1].مزیت نسبی اصلی این سیستم،کاهش قطعات نیمهساخته و مصنوعات تولیدی معیوب است.مزیت نسبی دیگر این سیستم،تدارک قابلیت انعطاف در خط تولید است.
خلاصه ماشینی:
"غالب جنبههای سیستم تولید به هنگام در نمودار شماره 1 نشان داده شده است.
برای رسیدن به مکانیسم تولید به هنگام،موارد دیگری نیز باید مورد توجه قرار گیرد.
قطعات به مقدار زیاد تولید نشدهاند و برای مراحل بعدی کار،میتوان تغییرات را در محصول انجام داد.
که قطعات ترکیبی یا همان ماژولها ساخته شدند به سمت مرحله بعدی تولید و سرانجام به مرحله نهایی مونتاژ هدایت میشوند.
سیستم تولید فشاری است و به این شکل عمل میکند که برای هر مرحله تولیدی،
مقدار موجودی لازم را برای تولید مقدار معینی از قطعات محاسبه کرده و این کار تا
آنبرداشته میشود و این به مثابه اجازه برای تولید ظرف دیگری از قطعات است که
در اینجا،به همین بسنده میشود که سیستم کانبان و کنترل تولید به هنگام،فقط در صورتی میتوانند انجام شوند که تغییرات
دستگاههای اصلی تولید در صورت امکان زیاد گردد و بهگونهای این عمل انجام شود
دارد و این موضوع باعث میشود با شرایط سنتی تولید که برای تعویض قالبها،غالبا
این کار،چراغ قرمز آندون که در بالای خط تولید کارخانه نصب شده است بهطور
کاربرد دیگر سیستم آندون،در تولید هماهنگ قطعات یا ماژولهایی است که به
اصلی سیستم تولید به هنگام،این است که همه عملیات تولیدی هماهنگ و به هنگام انجام شوند،بهطوری که تمام عملیات متوالی تولید با همان ترتیب پیشبینی شده
سیستم تولیدی ارائه شده در این مقاله برای صنایع مونتاژی مانند تولید خودرو،محصولات الکتریکی،لوازم خانگی،ابزار صنعتی و امثالهم میتواند مورد استفاده
کاربرد این سیستم در مورد صنایعی که فرآیند تولید آنها پیوسته است مانند"