Skip to main content
فهرست مقالات

مدلهای کمی در برنامه ریزی های شهری

نویسنده:

ISC (14 صفحه - از 41 تا 54)

کلید واژه های ماشینی : شهری، سفر، سیستم، برنامه‌ریزی شهری، وسیله نقلیه، جمعیت، اقتصادی، مکان، توزیع، انتخاب

مدیریت جامعه باید با انتخاب یک سیستم پویا علاوه بر عوامل و پارامترهای معقول‌ در بخشهای کشاورزی،صنایع و خدمات و به منظور جلوگیری از آلودگی محیط زیست،تلاش‌ برای دستیابی به منابع جدید،حیات موجود،توزیع بهینه جمعیت و...،جامعه را به‌ طرف کمال مطلوب هدایت کند.به این منظور مدیریت جامعه به مجموعه‌ای از علوم مختلف‌ نیاز دارد تا بتواند با کمک آنها مسایلی را که در جامعه با آنها روبروس بررسی نموده و سپس‌ متناسب با وضعیت جامعه بتواند نقطه نظرات خود را پیاده کند. مدلهای ارائه‌شده در این مقاله می‌توانند ابزارهایی مناسب جهت حل مسایل شهری باشند.هر چند که در این مقاله صرفا آشنایی با مدلها مورد توجه بوده است و جزئیات و زیرمجموعه‌های‌ آنها مورد بحث قرار نگرفته است ولی باید توجه داشت که مسایل و مشکلات شهری آنقدر پیچیده نیست که اینگونه مدلها به تنهایی نمی‌توانند جوابگوی مشکلات باشند. برنامه‌ریزان شهری نه تنها باید برای برنامه‌ریزی دقیق از این تکنیکها بهره جویند بلکه باید آنها را در کنار دیگر عوامل شهر که شامل بافت اقتصادی،اجتماعی،فرهنگی و سیاسی‌ می‌باشد،قرار داده و آنها را به عنوان یکی از عوامل موثر در برنامه‌ریزی در نظر بگیرند.

خلاصه ماشینی:

"در این مقاله سعی شده است تا مدلهای کمی در برنامه‌ریزی شهری مورد توجه‌ قرار گرفته،موارد کاربرد آنها تشریح گردد. ب-بسیاری از متغیرها و روابطی که این متغیرها در مدلهای برنامه‌ریزی شهری با یکدیگر دارند اساسا بصورت خطی هستند و یا برمبنای برآوردهای خطی بنا شده‌اند چرا که تجزیه و تحلیلهای ریاضی قادر به ارائه راه حل کلی برای سیستم‌های‌ غیر خطی نیستند. در زمینه مدلهای شهری،توجه به این نکته لازم است که اکثر این مدلها در حالتی‌ ایستا به شهر نگاه کرده و لذا این مدلها،فاقد پویایی بین متغیرها هستند همچنین باید توجه داشت که درمدلهای شهری،آمار و اطلاعات نقش عمده‌ای را ایفا می‌کنند و بنابراین مدلهایی قدرت کاربرد بیشتری دارند که بتوانند از آمار و اطلاعات‌ موجود استفاده کرده و بهترین تجزیه و تحلیلها را انجام دهند. یکی از مسایلی که می‌تواند در رابطه با مدلهای پوششی مطرح شود مسئله مشخص کردن تعداد و مکانهای شهرکهای‌ دانشجویی است که در آن دانشجویان بتوانند با استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی، مثلا خود را یک‌ساعته به محل دانشگاه برسانند و یا مسئله استقرار ایستگاههای‌ آتش‌نشانی می‌باشد،به صورتی که مثلا 15 دقیقه بیشتر طول نکشد تا از کلیه نقاطی که‌ ایستگاههای آتش‌نشانی قرار دارند به محل آتش‌سوزی رسید. مدلهای کمی برنامه‌ریزی شهری با توجه به‌ اهدافی که برنامه‌ریزان در هر بخش دارند می‌توانند در انتخاب گزینه‌های برتر به‌ برنامه‌ریزان کمک کنند و با استفاده از آمار و اطلاعات و تخمینهایی که زده شده است‌ به نحو احسن از اینگونه مدلها برای برنامه‌ریزی آینده شهر،استفاده به عمل آورند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.