Skip to main content
فهرست مقالات

پژوهشی کیفی

نویسنده:

ISC (12 صفحه - از 17 تا 28)

کلید واژه های ماشینی : اطلاعات ،پژوهش کیفی ،سازمان ،شیوه‌های گردآوری اطلاعات ،گردآوری اطلاعات در پژوهش کیفی ،مدیران ،تحقیق ،سازمان و مدیریت ،شیوه‌های گردآوری اطلاعات در پژوهش ،مشکلات ،تحقیقات کیفی براساس شیوه‌ی گردآوری ،جمع‌آوری اطلاعات در پژوهش کیفی ،مدیریت ناسازگاری موضوع تحلیل ،مصاحبه ،تحقیق کیفی ،جمع‌آوری اطلاعات ،سازمان و مدیریت ناسازگاری موضوع ،دسته‌بندی پژوهش‌های کیفی ،پژوهش کیفی محقق ،شیوه‌ی ،گفت‌وگو ،موضوع ،مشکلات پژوهش در مقوله‌ی سازمان ،جمع‌آوری ،ابزار مصاحبه به گردآوری اطلاعات ،موضوع تحلیل و ابزار تحلیل ،شیوه‌ی جمع‌آوری اطلاعات ،تحلیل ،روش‌های گردآوری اطلاعات ،سازمان به جمع‌آوری اطلاعات

یکی از مشکلات پژوهش در مقوله‌ی سازمان و مدیریت ناسازگاری‌ موضوع تحلیل و ابزار تحلیل است.سال‌هاست محققان این رشته با استفاده از ابزارهای تحقیقی که خاص علوم طبیعی است به سراغ مسائل‌ انسانی و سازمانی آمده و کوشیده‌اند تا این‌دو ناساز را همساز کنند که در این امر توفیقی حاصل نگردیده است.در این مقاله تلاش شده تا پژوهش کیفی به عنوان رویکردی مناسب تحقیق در مسائل سازمان و مدیریت معرفی و ویژگی‌های آن تشریح شود.ماهیت و سرشت‌ پژوهش‌های کیفی،شیوه‌های گردآوری اطلاعات در این نوع پژوهش‌ها، دسته‌بندی پژوهش‌های کیفی و برخی مشکلات آن‌ها محورهای اصلی‌ بحث در این مقاله را تشکیل می‌دهد.امید است طرح این موضوع آغازی‌ باشد برای بحث‌های اساسی‌تر در زمینه پژوهش‌های سازمانی و مدیریت.

خلاصه ماشینی:

"اسمیر سیچ در مطالعه‌ی خود فرایندی عملیاتی سازمان بیمه را مورد بررسی قرار داد و روشن‌ ساخت که اجزاء عملیاتی آن چیستند؟چه کسانی این اجزاء را انجام می‌دهند؟افراد در مورد آن‌ (1)- Gadamer (2)- Hermeneotics چه‌گونه فکر می‌کنند،و چه‌گونه نسبته به آن واکنش نشان می‌دهند؟نتایج حاصل از این فرایند چیست و مشتریان چه نظری نسبت به این نتایج دارند؟ ویژگی دیگر پژوهش کیفی آزاد بودن و ساختارنایافتگی کار تحقیق است. عدم وجود ساختار در پژوهش کیفی مزیت دیگری که دارد این است که‌ تصویر واقعی‌تری از سازمان به دست می‌دهد و از رفتارهای تصنعی که ناشی از ساختارمند بودن‌ روش‌های تحقیق سنتدی در سازمان است جلوگیری می‌کند. با ابزار پرسش‌نامه که متداول کار تحقیقات پیمایشی است محقق نظرات خود را در قالب سؤالات از قبل تعیین‌شده به طرف مقابل القا می‌کند،درحالی‌که در پژوهش کیفی با مصاحبه آزاد و گفتمان،محقق و طرف تحقیق بر هم اثر می‌گذارند و باهم در راه شناخت مسأله‌ گام برمی‌دارند. دسته‌بندی تحقیقات کیفی براساس شیوه‌ی گردآوری اطلاعات براساس انواع روش‌های گردآوری اطلاعات می‌توان تحقیقات کیفی را با توجه به میزان مشارکت محقق در محیط تحقیقی به چهار گروه تقسیم کرد: گروه اول:در این نوع تحقیق،پژوهش‌گر به‌طورکامل و به صورت یک عضو وارد سازمان‌ شده و به بررسی سازمان می‌پردازد. گروه سوم:در این گروه محقق با استفاده از ابزار مصاحبه به گردآوری اطلاعات می‌پردازد و رابطه‌ی او از طریق گفت‌وگو با افراد سازمان و بررسی نظرات آنان است. برخی از محققان تحقیق کیفی بر این اعتقادند که برای تسهیل کار باید حتما مدیریت عالی‌ سازمان با انجام تحقیق موافقت داشته باشد تا بتوان اجازه‌ی ورود و مشاهده و بررسی سازمان را پیدا کرد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.