Skip to main content
فهرست مقالات

دگر اندیشی هایی پیرامون گردشگری (ایرانگردی و جهانگردی)

نویسنده:

ISC (16 صفحه - از 93 تا 108)

کلید واژه های ماشینی : گردشگری، جهانگردی، سفرهای، دگراندیشی، سیاحت، ایران، توریسم، جاذبه‌های، صنعت، توریستی، صنعت توریسم، فقه، زیارتی، امر گردشگری، سفرهای غیر سیاحتی، التذاذ، عرفانی، پژوهش‌های، جاذبه‌های گردشگری، اسلامی، سنتی، سیاسی، مصاحبه‌هائی، صنعت توریسم و امور گردشگری، سازمان، مکانی، تعریف گردشگری، دگراندیشی در جاذبه‌های گردشگری، فرهنگی، سفرهای زیارتی

آن‌چه که نگارنده سعی در بیان اجمالی آن دارد،ماحصل پژوهش‌های علمی و تجارب عملی‌ وی است. مجموعه‌ی این تجارب حاکی از نکات زیادی است که می‌تواند در ترسیم استراتژی‌ گردشگری،به‌طورکلی و ایرانگردی،به‌طور اخص،راه‌گشا باشد. در نگارش این مقاله سعی شده است که حول محورهای عمده‌ی مطروحه در امر گردشگری، با توجه به مقتضیات مکانی ایران مطالبی عرضه گردد که اگرچه جنبه‌ی تحقیقات آماری‌ چندانی ندارد ولی به عنوان دکترین می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.رئوس مطالب این نوشته از این قرار است: 1-دگراندیشی در«تعریف گردشگری»(سیاحت)و تفاوت آن با مضامینی مانند:سفرهای‌ زیارتی،سیر در زمین،هجرت،تجارت و یا سایر سفرهای غیر سیاحتی. 2-دگراندیشی در«ماهیت گردشگری»(صنعت توریسم)و تفاوت آن با سفرهای سنتی‌ جمعی(کاروانی)و یا سفرهای متهورانه‌ی فردی(مانند سفرهای حاج سیاح،ابن بطوطه، کریستف کلمب،سعدی و...) 3-دگراندیشی در«اهداف گردشگری»(بالندگی از طریق باز شدن سیستم اندیشه)در قیاس با التذاذهای گردشگری و یا معیشت جسمی. 4-دگراندیشی در«جاذبه‌های گردشگری»(عرفان،اخلاق،ادب و علم)در قیاس با جاذبه‌های قدیمی(آثار باستانی،مناظر طبیعی،فولکورهای محلی و رستوران‌های سنتی). 5-دگراندیشی در«دافعه‌های گردشگری»و راه‌های حل بنیادین آن‌ها(تحمیل‌ها و تأمین‌ها). 6-دگراندیشی در«فقه گردشگری»به عنوان وجهی از فقه حکومتی مورد نیاز حکومت‌ فقهی. 7-دگراندیشی در«فرهنگ گردشگری»،به عنوان ضرورت جامعه مدعی بالندگی در سال‌های فرا دو هزار. 8-دگراندیشی در«سازمان و مدیریت»امر گردشگری،متناسب با مقتضیات ایران اسلامی. 9-دگراندیشی در«پژوهش و آموزش گردشگری»کلیه‌ی مسؤولین و متصدیان حال و آینده‌ی صنعت گردشگری. 10-دگراندیشی در«توسعه‌ی گردشگری»از سطوح محلی و ملی گرفته تا منطقه‌ای و بین المللی.

خلاصه ماشینی: ") پنجم-دگراندیشی در دافعه‌های گردشگری گردشگری،به‌طورکلی،دارای هزینه‌های اقتصادی،فرهنگی،اجتماعی،و سیاسی می‌باشد ولی امروزه نوع این هزینه‌ها،بویژه برای ایران عزیز،متفاوت است که در زیر به پاره‌ای از آن‌ها اشاره می‌شود: 1-از نظر اقتصادی:علاوه بر سرمایه‌گذاری‌های لازم برای گردشگری،بویژه توسط کشور میزبان(مانند ایران)،چه در زمینه‌های تبلیغاتی و چه در زمینه‌های تسهیلاتی(مانند هتل‌ها، هواپیماها،حمل‌ونقل و غیره)هزینه‌های احتمالی دیگری نیز وجود دارد که دارای بار مالی و مادی می‌باشند که از آن جمله است: الف:آلودگی بیشتر محیط زیست به دلیل تردد گردشگرها(ایرانگردها) ب:آلودگی‌های احتمالی بهداشتی به دلیل حشر و نشرهای کنترل‌نشده. اگر به چهار محور ارزشی جامعه‌ی ایران اسلامی در شرف ورود به قرن بیست و یکم میلادی‌ توجه کنیم،می‌بینیم که هر چهار محور برای گردشگری توصیه‌های به‌سزا دارند که اجمالا به‌ (1)- تغزب عن الاوطان فی طلب العلی‌ و ساقر ففی الاسفار خمس فوائد تفرج هم و اکتساب معیشة و علم و آداب و صحبة ماجد آن‌ها اشاره می‌کنیم: 1-قرآن کریم یکی از چهار فرق بین آدم با سایر مخلوقات خدا را«حرکت در بر و بحر» می‌داند1: لقد کرمنا بنی آد م و حملنا هم فی البر و البحر و رزقناهم من الطیبات و فضلنا هم علی کثیر ممن خلقنا تفضیلا (70 اسراء 17) هم‌چنین در آیه‌ی دیگری گردش بر روی زمین را به عنوان یک دستور مورد تاکید قرار می‌دهد: هو الذی جعل لکم الارض ذلوما فامشوا فی مناکبه و کلوا من رزقه (15 ملک 67) 2-دانش بشری،بویژه علوم انسانی امروز،حکایت از ضرورت باز شدن سیستم‌های فکری‌ و نظام‌های فرهنگی،بطرق مختلف و از جمله گردشگری دارند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.