چکیده:
خلق یک اثر پژوهشی جدید و منحصر به فرد مستلزم فرارفتن از چارچوب روشهای متداول و ارایهی فرضیههای بدیع است. این امر زمانی تحقق مییابد که پژوهشگر کثرتگرایی روش شناختی را در پژوهشهای میانرشتهای سازمان و مدیریت در دستور کار خود قرار دهد.وحدت روش در پژوهشهای سازمانی رسیدن به دستاوردهای علمی را دشوار میسازد.در مقالهای حاضر سعی بر آن است تا ضرورت استفاده از روشهای کثرتگرایانه1در پژوهشهای سازمانی بیان شود و مزایای کاربرد چنین دیدگاههای روششناختی مورد بحث قرار گیرد و چارچوب نظری مشخصی برای پیشبرد پژوهشهای سازمانی با استفاده از روشهای تلفیقی ارایه شده و قابلیتهای اجرایی و کارآیی این روششناسی مورد تحلیل قرار گرفته است.
خلاصه ماشینی:
"پیچیده هستند که به ناچار باید با روشها و ابزارهای مختلف پژوهشی مورد مطالعه قرار
روشها و ابزارهای تحقیقاتی مورد استفاده در مطالعات سازمانی را باید بهگونهای موثر
2-کثرتگرایی در پژوهشهای سازمانی این فرصت را به پژوهشگر میدهد تا از
پیچیده میان متغیرهای متعدد سازمانی را همزمان مورد مطالعه قرار دهد و پا را از
است که چهگونه میتوان روشها و ابزارهای گوناگون پژوهشی را برای دستیابی به
کثرتگرایی روش تحقیق در مطالعات علوم انسانی برای اولینبار توسط کمبل و
مطالعات سازمانی نشان داده است که کثرتگرایی در روشها و فنون پژوهشی مهمترین
مدیر را که از طریق مصاحبه در چارچوب یک طرح پیمایشی گردآوری شده است با
سازمانی را میتوان با استفاده از یک طرح پیمایشی و از طریق مصاحبههای نیمه هدایت
اینچنین است که پژوهشگر از چارچوب یک طرح پژوهش صرفا پیمایشی خارج
گشته و یک طرح تحقیق میدانی را پیریزی میکند زیرا طرح پیمایشی در این مورد هرگز
در این نوع از کثرتگرایی پژوهشگر از چارچوب طرح پژوهشی خود خارج
1-استفاده از روشهای گوناگون گردآوری اطلاعات در چارچوب طرح پژوهشی
پژوهشی خود را انتخاب کرد باید دربارهی روشهای گردآوری اطلاعات تصمیم بگیرد.
از این ابزارها در چارچوب طرح تحقیق پیمایشی متداول است.
مصاحبه بهعنوان ابزار اصلی گردآوری اطلاعات استفاده کرده است.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) کثرتگرایی در استفاده از طرح تحقیق نیست بلکه میکوشد تا در چارچوب یک طرح
سطحی از مطالعه از فنون مختلف جمعآوری و تحلیل دادهها استفاده شده است که از
پرسشنامه توسط برخی از پژوهشگران به صورت کیفی مورد استفاده قرار گیرد."